יום ראשון, 1 ביולי 2018

פירוש התורה - וַיִּקַּח יְהוּדָה אִשָּׁה, לְעֵר בְּכוֹרוֹ; וּשְׁמָהּ, תָּמָר.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר בראשית, פרשת וישב:
[בראשית לח ו] וַיִּקַּח יְהוּדָה אִשָּׁה, לְעֵר בְּכוֹרוֹ; וּשְׁמָהּ, תָּמָר.
[תרגום אונקלוס] וּנְסֵיב יְהוּדָה אִתְּתָא, לְעֵר בֻּכְרֵיהּ; וּשְׁמַהּ, תָּמָר.
[תרגום יונתן] וּנְסִיב יְהוּדָה אִיתָּא לְעֵר בּוּכְרֵיהּ בְּרַת שֵׁם רַבָּא וּשְׁמָהּ תָּמָר:
א' תרגום יונתן מוסיף בְּרַת שֵׁם רַבָּא שבעברית בת שם הגדול.
-          תוספת תרגום יונתן בסבירה וקובעת שתמר הייתה כשרה , כאשר אברהם אבינו היה דור תשעי לשם
(ראה ויקיפדיה "שם"):
מדרשי חז"ל, שם נחשב תלמיד חכם, אברהם יצחק ויעקב למדו ב"בית מדרשם של שם ועבר".  וכן, על־פי מדרשים אחרים "מלכי-צדק מלך שלם" הוא "שם",  שהיה כהן, ועליו נאמר:"וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן, וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן".
המקרא מייחס לשם את האבהות על עמים שונים מאזור המזרח התיכון, כגון אשורעילם (פרס), ארם (סוריה) וכדומה, ולכן קבוצת העמים האלה נקראת "עמים שמיים", והשפות המדוברות על ידיהם נקראות "שפות שמיות".  עם קבוצה זו נמנים גם היהודים והערבים (המייחסים עצמם לפי הקוראן לבני ישמעאל), צאצאי אברהם, שהיה דור תשיעי לשם.
-          גם כאן יש ההשגחה העליונה של הקב"ה. הרי לפי השמות של בניו של יהודה מאשתו הכנענית, היה
ברור שלא יהיו להם ילדים. אבל, בכול זאת, תמר, בת שם, התנשא להם. הכול בהשגחה עליונה, כדי שתמר תגיע ליהודה. "כתוצאה מזיווגם, נולדו התאומים פרץ וזרח. על פי המסופר, הראשון הוציא את ידו, וסרט נקשר עליה. ואז התפרץ השני ויצא ראשון, ולכן נקרא שמו פרץ, שממנו התחילה למעשה שושלת המלוכה (פסוקים כח-ל) " [ויקיפדיה, "תמר"].

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה