בס"ד
דברים חיים רחמים
א' כתוב בספר תהילים [נח] פסוק יב,
"...אך יש אלוהים שופטים בארץ:"
מוכר הביטוי של מנחם בגין, עליו השלום 'יש שופטים
בירושלים'. אבל נראה לי שהביטוי של בגין הוצא מהקשרו, כאשר הביטוי המלא הוא 'אך יש
אלוהים שופטים בארץ'. לעניות דעתי, הביטוי השלם אומר שהשי"ת הוא השופטים בארץ
ישראל.
ב' הביטוי עצת אחיתופל מסמל עצה גרועה, שנועדה להוליך שולל. ברם לאמיתו של דבר הייתה עצתו של
אחיתופל עצה טובה ונכונה, כפי שמעיד התנ"ך:"וַיהוָה צִוָּה, לְהָפֵר אֶת-עֲצַת
אֲחִיתֹפֶל הַטּוֹבָה, לְבַעֲבוּר הָבִיא יְהוָה אֶל-אַבְשָׁלוֹם, אֶת-הָרָעָה:" (שמואל ב' י"ז, יד). ושעל כן, דוד, אשר ידע את עוצמת עצותיו, התפלל במיוחד: "וַיֹּאמֶר דָּוִד סַכֶּל נָא אֶת עֲצַת
אֲחִיתֹפֶל יְהֹוָה:" (שמואל ב' ט"ו, לא (אחיתופל.\ he.wikipedia.org/wiki ).
ג' "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב נאום ה'" (ישעיה,
נט', 20).
מלבי"ם מפרש: "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב", יבא הגואל לציון להחזיר עטרת ציון והמקדש
והסנהדרין גם יבא אל השבים מפשע ביעקב אל בני הגולה שישובו אז בתשובה ע"י הצר
הדוחק בם, וא"ת ואיך יתקיימו העם עד העת ההיא, והלא עוד חזון למועד? משיב.
לעניות דעתי, גם הביטוי 'ובא לציון גואל' מוצא מהקשרו. מפני שהוא קשור
וקיים אך ורק עם ההמשך שלו 'ולשבי פשע ביעקב נאום ה''. ז"א, אך ורק כאשר יש
חזרה בתשובה, באה גם הגאולה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה