בס"ד
דברים חיים רחמים
כותב המהר"ל בספרו "תפארת ישראל", פרק [כו] (26), את הרעיון
הבא:
התורה היא אלוהית, על-טבעית. לכן, גם השכר וגם העונש הבאים לפי התורה, הם
אלוהים, על-טבעיים, ואולי אפשר להגיד לא בעולם הזה.
לכן, יש אולי תירוץ לביטוי החז"ל "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו"
(בבלי ברכות ז ע"א ומקבילים רבים
במדרשים). הטוב והרע הם לא בעולם הזה שהוא העולם הטבעי אלא בעולם הבא שהוא
העל-טבעי.
ובכול זאת, למה יש לאדם איסורים, ומחלות, וגזירות
קשות בעולם הזה? תשובה מידית ובוודאי נכונה היא "כי לא מחשבותיי מחשבותיכם
ולא דרכיכם דרכי נאום השי"ת" (ספר ישעיהו, פרק נה, פסוק ח).
תירוץ אחר, " אמר לו (השי"ת למשה רבנו): משה, צדיק
וטוב לו - צדיק בן צדיק, צדיק ורע לו - צדיק בן רשע, רשע וטוב לו - רשע בן צדיק,
רשע ורע לו - רשע בן רשע". אז למה בוחר אדם להיות צדיק בן רשע ורע לו? מפני שהוא אוהב את בניו ובוחר
לתת להם סיכוי להיות צדיק בן צדיק וטוב לו, בעולם הבא בזכות צדקתו ובעולם הזה
בזכות צדקות אביו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה