בס"ד
דברים חיים רחמים
קראתי על רעיון מעניין במאמרו של הרב אלישע אבינר, בחוברת 'באהבה ובאמונה'
שבת ה' בניסן תשע"ד, מאמר ששמו 'מהי חירות'.
כותב הרב אלישע, (לפי הפסוק שבתורה "כי
לי בני ישראל עבדים, עבדי הם אשר הוצאת אותם מארץ מצרים [ויקרא כה נה]" ) עם
ישראל יוצא ממצרים וזוכה לחירותו על מנת לעבוד את ה' על הר סיני ולהיות עבד לה'.
במילים שלי, אפשר לשאול, כאילו עם ישראל יוצא
מעבדות אחת, עבדות מצרים, ככדי להיכנס לעבדות אחרת, עבדות ה'. לכן, לעם ישראל עדיין
אין להם החירות המהוללת כול כך, עדיין הם 'עבדים'.
לעניות דעתי, יכול להיות כמה היבטים לנושא
זה:
א. אין חירות מוחלטת, ז"א שככול אחד יכול לעשות את הכול שהוא רוצה. אפשר
להוכיח זאת על ידי סתירה או ניגודים פנימיים באמירה זאת שדרכה אפשר להגדיר את החירות המוחלטת. תמיד, אבל תמיד, יש אדם אחד
שרוצה את ההפך! לכן, תמיד, את אחד משני הרצונות המנוגדים זה לזה, אי אפשר לבצעו.
לכן, אין חירות מוחלטת!
ב. האמת שאין חירות מוחלטת מקבלת עוד תוקף כאשר מכניסים את החירות למסגרת של
'על תעשה לחברך מה ששנוא עליך'.
ג.
לכן, יש לקבוע מערכת של כללים, חוקים,
ומשפטים שעושים סדר בחירות, אחרי שכבר סיכמנו שאין ולא יכולה להיות חירות מוחלטת.
ד. מערכת חוקים אנושית, אפשר לעקוף אותה ולהסתיר דברים ממנה.
ה. מערכת חוקים או מערכת מצוות אלוהית, שבא מהקדוש ברוך הוא, היא אין סוף יותר
אמינה, אי אפשר לשקר לה, ולהסתיר ממנה דברים ומעשים.
ו.
בנוסף, קיימת הבחירה החופשית של האדם, אם
להתנהג מצוות השי"ת או לא, אבל הכול נתון גם למתן שכר ועונש.
ז.
לכן, אפשר לחשוב על העבדות לקדוש ברוך הוא
כעבדות מרצון, בשמחה ובאהבה, בהסכמה חופשית, עבדות מתוקה ומועילה קודם כול לאדם
עצמו. אין ספור עדיפה העבדות למצוות הקדוש ברוך הוא מאשר העבדות לחוקים אנושיים, אופנות
באות והולכות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה