יום רביעי, 29 ביולי 2015

וַיהוָה, יִסְלַח-לָהּ

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר במדבר פרשת מטות:
[במדבר ל ג] אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַיהוָה, אוֹ-הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל-נַפְשׁוֹ--לֹא יַחֵל, דְּבָרוֹ:  כְּכָל-הַיֹּצֵא מִפִּיו, יַעֲשֶׂה.
[תרגום אונקלוס] גְּבַר אֲרֵי יִדַּר נְדַר קֳדָם יְיָ, אוֹ יְקַיֵּים קְיָם לְמֵיסַר אִסָּר עַל נַפְשֵׁיהּ--לָא יְבַטֵּיל, פִּתְגָמֵיהּ:  כְּכָל דְּיִפּוֹק מִפֻּמֵּיהּ, יַעֲבֵיד.
[במדבר ל ה] וְשָׁמַע אָבִיהָ אֶת-נִדְרָהּ, וֶאֱסָרָהּ אֲשֶׁר אָסְרָה עַל-נַפְשָׁהּ, וְהֶחֱרִישׁ לָהּ, אָבִיהָ--וְקָמוּ, כָּל-נְדָרֶיהָ, וְכָל-אִסָּר אֲשֶׁר-אָסְרָה עַל-נַפְשָׁהּ, יָקוּם.
[תרגום אונקלוס] וְיִשְׁמַע אֲבוּהָא יָת נִדְרַהּ, וַאֲסָרַהּ דַּאֲסַרַת עַל נַפְשַׁהּ, וְיִשְׁתּוֹק לַהּ, אֲבוּהָא--וִיקוּמוּן, כָּל נִדְרַהָא, וְכָל אֲסָרֵי דַּאֲסַרַת עַל נַפְשַׁהּ, יְקוּמוּן
[במדבר ל ו] וְאִם-הֵנִיא אָבִיהָ אֹתָהּ, בְּיוֹם שָׁמְעוֹ--כָּל-נְדָרֶיהָ וֶאֱסָרֶיהָ אֲשֶׁר-אָסְרָה עַל-נַפְשָׁהּ, לֹא יָקוּם; וַיהוָה, יִסְלַח-לָהּ, כִּי-הֵנִיא אָבִיהָ, אֹתָהּ
[תרגום אונקלוס]  וְאִם אַעְדִּי אֲבוּהָא יָתְהוֹן, בְּיוֹמָא דִּשְׁמַע--כָּל נִדְרַהָא וַאֲסָרַהָא דַּאֲסַרַת עַל נַפְשַׁהּ, לָא יְקוּמוּן; וּמִן קֳדָם יְיָ, יִשְׁתְּבֵיק לַהּ, אֲרֵי אַעְדִּי אֲבוּהָא, יָתְהוֹן
א' כתוב במקרא לֹא יַחֵל, דְּבָרוֹ , בתרגום אונקלוס לָא יְבַטֵּיל, פִּתְגָמֵיהּ , שבעברית לא יבטל דבריו.
ב' כתוב במקרא וְהֶחֱרִישׁ לָהּ , בתרגום אונקלוס וְיִשְׁתּוֹק לַהּ , שבעברית וישתוק למה שביתו אמרה .
ג' כתוב במקרא וַיהוָה, יִסְלַח-לָהּ , בתרגום אונקלוס וּמִן קֳדָם יְיָ, יִשְׁתְּבֵיק לַהּ , שבעברית וה' יניח לה .
אפשר אולי לשאול, למה וַיהוָה, יִסְלַח-לָהּ , התרת הנדר היא מעשה שלא לטעמו של הקב"ה?

אונקלוס מסביר ומתרגם, הקב"ה מניח לנהרה, מאפשר לנהרה שאביה יתיר נדרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה