יום חמישי, 9 בנובמבר 2023

ספר ישעיהו פרק נ

 

ה' אֲדֹנָי ה' פָּתַח לִי אֹזֶן וְאָנֹכִי לֹא מָרִיתִי אָחוֹר לֹא נְסוּגֹתִי.

-          כנראה זה התנאי לקבלת הנבואה: ה' "פָּתַח לִי אֹזֶן" , גם כן, "לֹא מָרִיתִי אָחוֹר לֹא נְסוּגֹתִי"! זה התנאי שמופיע גם בפסוקים אחרים: "שידור", וגם "קליטה", ביחד!

ו' גֵּוִי נָתַתִּי לְמַכִּים וּלְחָיַי לְמֹרְטִים פָּנַי לֹא הִסְתַּרְתִּי מִכְּלִמּוֹת וָרֹק.

-          הנביא ישעיהו ע"ה מדבר על עצמו, הוא לא חסך ממנו מכות וצרות מהסובבים אותו. יכול להיות רמז למנהיג אמתי?

ז' וַאדֹנָי יְהוִה יַעֲזָר לִי עַל כֵּן לֹא נִכְלָמְתִּי עַל כֵּן שַׂמְתִּי פָנַי כַּחַלָּמִישׁ וָאֵדַע כִּי לֹא אֵבוֹשׁ.

-          הלוואי כך על כול אחד מאיתנו, לחיות באמונה כזאת!

ח' קָרוֹב מַצְדִּיקִי מִי יָרִיב אִתִּי נַעַמְדָה יָּחַד מִי בַעַל מִשְׁפָּטִי יִגַּשׁ אֵלָי.

ט' הֵן אֲדֹנָי יְהוִה יַעֲזָר לִי מִי הוּא יַרְשִׁיעֵנִי הֵן כֻּלָּם כַּבֶּגֶד יִבְלוּ עָשׁ יֹאכְלֵם.

י מִי בָכֶם יְרֵא יְהוָה שֹׁמֵעַ בְּקוֹל עַבְדּוֹ אֲשֶׁר הָלַךְ חֲשֵׁכִים וְאֵין נֹגַהּ לוֹ יִבְטַח בְּשֵׁם יְהוָה וְיִשָּׁעֵן בֵּאלֹהָיו.

יא הֵן כֻּלְּכֶם קֹדְחֵי אֵשׁ מְאַזְּרֵי זִיקוֹת לְכוּ בְּאוּר אֶשְׁכֶם וּבְזִיקוֹת בִּעַרְתֶּם מִיָּדִי הָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְמַעֲצֵבָה תִּשְׁכָּבוּן.

-          כול הפסוקים בפרק נ' מדברים על אימון הנביא ישעיהו ע"ה בהקב"ה!

פרק נא

א' שִׁמְעוּ אֵלַי רֹדְפֵי צֶדֶק מְבַקְשֵׁי יְהוָה הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם.

-          מצאתי אתר שמסביר את הפסוק בצורה מאד יפה: https://www.daat.ac.il/daat/olam_hatanah/mefaresh.asp?book=12&perek=51&mefaresh=malbim

מעניין לקרוא.

פירוש רש"י משלים:

"אל צור חוצבתם" - ממנו "ואל מקבת בור" -  שנוקבין וחוצבין בה את הבורות אשר נוקרתם בה נוקרתם ל' נקרת הצור (שמות לג) יקרוה עורבי נחל (משלי ל) ומי הוא הצור הוא אברהם אביכם ומי היא המקבת היא שרה אשר חוללתכם אשר ילדתכם ל' כי חלה גם ילדה

ב' הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ.

-          פירוש רשי:

"תחוללכם" - אשר תלד אתכם "כי אחד קראתיו" - כי אחד היה יחידי בארץ כנען אשר הגליתיו שם מארצו וממולדתו קראתיו רביתיו וגדלתיו לשון קריאי העדה (במדבר א) וכשם שהוא היה יחיד וגדלתיו כן אגדל אתכם שאתם יחידים לי

-          פירוש מלבי"ם:

"הביטו אל אברהם אביכם", כמו שהוא היה יחיד ועמד נגד תועים רבים כן תהיו אתם, ונגד מקבת בור נקרתם אומר "הביטו אל שרה תחוללכם" כי שרה היתה ראויה להיות עקרה בטבעה וילדה בנים נגד הטבע, כן אתם הגם שמצד הטבע א"א שתשיבו העכו"ם אל האמונה, יהיה זה כנגד הטבע, "כי אחד קראתיו" בעוד שקראתיו לפרסם אמונתי היה אחד בעולם מאמין באלהי עולם, גם היה בטבעו להיות אחד אשר לא יתרבה, ומ"מ "ואברכהו וארבהו" אם בהשיב עמים רבים לאמונת האל, שעז"א ואברכהו. אם להוליד בנים שעז"א וארבהו:

ג' כִּי נִחַם יְהוָה צִיּוֹן נִחַם כָּל חָרְבֹתֶיהָ וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן וְעַרְבָתָהּ כְּגַן יְהוָה שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה.

ספר ישעיהו, פרק נא, פסוק ג:

כִּי נִחַם ה' צִיּוֹן נִחַם כָּל חָרְבֹתֶיהָ וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן וְעַרְבָתָהּ כְּגַן ה' שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה.

אמן, כן יהיה רצון! הרבה בריאות, ורק בשורות טובבות!

ד' הַקְשִׁיבוּ אֵלַי עַמִּי וּלְאוּמִּי אֵלַי הַאֲזִינוּ כִּי תוֹרָה מֵאִתִּי תֵצֵא וּמִשְׁפָּטִי לְאוֹר עַמִּים אַרְגִּיעַ.

-          מלבי"ם מפרש:

הקשיבו", וא"כ "אתם עמי הקשיבו אלי" ואל תפקרו עוד בדברי הנביא, והנה יקראו בשם "עם" מצד ההנהגה, ובשם "לאום" מצד הדת, אומר "האזינו לאומי אלי כי תורה מאתי תצא", האזינו לתורתי כי מאתי תצא תורה לכל העולם, "והקשיבו עמי אלי", ר"ל אל הנימוס וההנהגה שמסרתי בין אדם לחברו.

כי משפטי לאור עמים ארגיע", כי אני אניח משפט והנהגה ונימוס שלאורו ילכו עמים רבים:

ביאור המילות

עמי, ולאומי". בארתיו כי נקראו עם מצד ההנהגה )א' ד'). ולאום מצד הדת (לד א'). וכן "תורה ומשפט", תורה הדת האלהית, ומשפט בין אדם לחברו (למע' מב ד'). והקשבה פחותה מן האזנה, בתחלה קושב ואח"כ מאזין(פי' התורה דברים לב א'. למעלה כח כג) כי אל התורה צריך האזנה יותר, והתורה מיוחדת אליהם, כמ"ש כי תורה מאתי תצא (לישראל). אבל המשפט יהיה לאור עמים, והם יקשיבוהו מרחוק, וע"ז תחלה הקדים הפעל לפני מלת היחוס כדרכו תמיד, ואח"כ הקדים מלת היחוס.

אלי האזינו", רק אלי. כפי שיסדתי כלל זה בכ"מ.

ארגיע", בא על מנוחה נפשיית, ונופלת בעצם על עצמיים מופשטים (כח יב):

 

ספר ישעיהו, פרק נא, פסוק ד':

[ישעיהו נא ד] הַקְשִׁיבוּ אֵלַי עַמִּי וּלְאוּמִּי אֵלַי הַאֲזִינוּ כִּי תוֹרָה מֵאִתִּי תֵצֵא וּמִשְׁפָּטִי לְאוֹר עַמִּים אַרְגִּיעַ.

מלבים מפרש: " עמי, ולאומי". בארתיו כי נקראו עם מצד ההנהגה. ולאום מצד הדת."

לפי זה, יכול להיות שאנו ישראלים יהודיים? אזי, היהודים הגרים בארה"ב, הם אמריקאיים יהודים? אזי, לא כול היהודים בעולם, הם עם אחד, עם ישראל? אלא הם רק לאום אחד, דעת אחת, הלאום היהודי?

לעניות דעתי, יש לפרש באופן הבא:

-          "כי נקראו עם מצד ההנהגה", לעניות דעתי, מדובר על ההנהגה של הקב"ה, מלך המלכים, אל אחד. הקב"ה הוא המנהיג של היהודים. לכן, היהודים הם עם אחד, עם ישראל. דרך אגב, עוד אחד מסימניי העם הוא טריטוריה אחת, ארץ מגורים אחת. במבט ראשון, אצל עם ישראל אין הסימן הזה, "עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת" (מגילת אסתר, פרק ג, פסוק ח) לפי המילים של המן האגגי  במגילת אסתר. אבל לא כך הדברים. לעם ישראל יש ארץ אחת שלהם, ארץ ישראל.

-          בנוסף לזה, עם ישראל גם לאום אחד, דעת אחת, הלאום היהודי.

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה