כא וְאָמַרְתְּ בִּלְבָבֵךְ מִי יָלַד לִי אֶת אֵלֶּה וַאֲנִי שְׁכוּלָה
וְגַלְמוּדָה גֹּלָה וְסוּרָה וְאֵלֶּה מִי גִדֵּל הֵן אֲנִי נִשְׁאַרְתִּי
לְבַדִּי אֵלֶּה אֵיפֹה הֵם.
Carte
Yeshayahu, Capitolul 49, Versetul 20, 21:
כ עוֹד יֹאמְרוּ בְאָזְנַיִךְ בְּנֵי שִׁכֻּלָיִךְ צַר לִי הַמָּקוֹם
גְּשָׁה לִּי וְאֵשֵׁבָה.
כא וְאָמַרְתְּ בִּלְבָבֵךְ מִי יָלַד לִי אֶת אֵלֶּה וַאֲנִי שְׁכוּלָה
וְגַלְמוּדָה גֹּלָה וְסוּרָה וְאֵלֶּה מִי גִדֵּל הֵן אֲנִי נִשְׁאַרְתִּי
לְבַדִּי אֵלֶּה אֵיפֹה הֵם.
כב כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנֵּה אֶשָּׂא אֶל גּוֹיִם יָדִי וְאֶל
עַמִּים אָרִים נִסִּי וְהֵבִיאוּ בָנַיִךְ בְּחֹצֶן וּבְנֹתַיִךְ עַל כָּתֵף
תִּנָּשֶׂאנָה.
כג וְהָיוּ מְלָכִים אֹמְנַיִךְ וְשָׂרוֹתֵיהֶם מֵינִיקֹתַיִךְ אַפַּיִם
אֶרֶץ יִשְׁתַּחֲווּ לָךְ וַעֲפַר רַגְלַיִךְ יְלַחֵכוּ וְיָדַעַתְּ כִּי אֲנִי
יְהוָה אֲשֶׁר לֹא יֵבֹשׁוּ קוָֹי.
כד הֲיֻקַּח מִגִּבּוֹר מַלְקוֹחַ וְאִם שְׁבִי צַדִּיק יִמָּלֵט.
כה כִּי כֹה אָמַר יְהוָה גַּם שְׁבִי גִבּוֹר יֻקָּח וּמַלְקוֹחַ עָרִיץ
יִמָּלֵט וְאֶת יְרִיבֵךְ אָנֹכִי אָרִיב וְאֶת בָּנַיִךְ אָנֹכִי אוֹשִׁיעַ.
לעניות
דעתי, בעברית פשוטה:
כי כך אמר
ה': גם שבוי שייקח גיבור, וגם שלל של עריץ, הכול ימלט, הכול ישתחרר! ואת היריבים
שלך, אני ה', אריב בהם! ואת בניך, אני ה' אושיע!
כו וְהַאֲכַלְתִּי אֶת מוֹנַיִךְ אֶת בְּשָׂרָם וְכֶעָסִיס דָּמָם
יִשְׁכָּרוּן וְיָדְעוּ כָל בָּשָׂר כִּי אֲנִי יְהוָה מוֹשִׁיעֵךְ וְגֹאֲלֵךְ
אֲבִיר יַעֲקֹב.
פרק נ
א כֹּה אָמַר יְהוָה אֵי זֶה סֵפֶר כְּרִיתוּת אִמְּכֶם אֲשֶׁר
שִׁלַּחְתִּיהָ אוֹ מִי מִנּוֹשַׁי אֲשֶׁר מָכַרְתִּי אֶתְכֶם לוֹ הֵן בַּעֲוֹנֹתֵיכֶם
נִמְכַּרְתֶּם וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם.
-
הוכחה על בני ישראל, על פשעיהם, ועל חטאיהם.
ב' מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה הֲקָצוֹר
קָצְרָה יָדִי מִפְּדוּת וְאִם אֵין בִּי כֹחַ לְהַצִּיל הֵן בְּגַעֲרָתִי
אַחֲרִיב יָם אָשִׂים נְהָרוֹת מִדְבָּר תִּבְאַשׁ דְּגָתָם מֵאֵין מַיִם וְתָמֹת
בַּצָּמָא.
-
משלים של הוכחה על בני ישראל.
-
כמה יפה הביטוי: מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה!
ז"א, כמו בכול תהליך של קשר, של תקשורת, יש שני צדדים: המשדר, והקולט!
חייבים, אבל ממש חייבים שני הצדדים ביחד. אין שום תועלת אם יש משדר אבל אין קולט,
כמו שאין שום תועלת אם יש קולט אבל אין משדר!
יש אולי משל בחקר החלל: מחפשים
עולמות חוץ מהעולם שלנו. לא יודעים איפה הם, אם בכלל קיימים. אבל, שולחים אותות
רדיו, שידורים, מהעולם שלנו, אולי מישהו בחלל יקלוט אותם. ז"א, אפילו שלא
יודעים אם יש עוד עולמות בחלל, חוץ מהעולם שלנו, כדאי לשלוח מסרים בחלל, אולי,
מישהו יקלוט אותם. יכול להיות שהגישה הזאת טובה, שימושית, ומועילה גם בלימוד מצוות
התורה: לבוא אפילו אין איש, לקרוא אפילו שאין עונה! ז"א, לא להתייאש! יכול להיות שמשהו, אפילו שזה קטן, ומועט, אפילו
כזה נקלט, ומהזרע הזה הקטן והמועט יגדל אילן נושא פרי!
עוד דבר: אמרו חז"ל,
כול יהודי הוא עולם ומלאו! לכן, אם 'שידור' התורה מגיע ומשפיע אפילו על יהודי אחד,
השפענו והגענו לעולם מלא!
הרבה בריאות ורק בשורות
טובות!
ג אַלְבִּישׁ שָׁמַיִם קַדְרוּת וְשַׂק אָשִׂים כְּסוּתָם.
-
המשך הוכחת הקב"ה על בני ישראל. שפה יפה ביותר.
ד אֲדֹנָי ה' נָתַן לִי לְשׁוֹן לִמּוּדִים לָדַעַת לָעוּת אֶת
יָעֵף דָּבָר יָעִיר בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר יָעִיר לִי אֹזֶן
לִשְׁמֹעַ כַּלִּמּוּדִים.
-
הפסוק בספר ישעיהו, פרק נ', פסוק ד', יפה ביותר, מלא רמזים חשובים:
ה' נָתַן לִי לְשׁוֹן
לִמּוּדִים, מה זה "לְשׁוֹן לִמּוּדִים"? אולי
רמז על לימודים בחברותא, על ידי שיחה ושיח על החומר הנלמד.
לָדַעַת לָעוּת, מה זה "לָדַעַת לָעוּת"? כאן מתחברים עם אמירת חז"ל:
"הלומד תורה על מנת ללמד, מספיקין בידו ללמוד וללמד."
אֶת יָעֵף דָּבָר יָעִיר
בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, מה זה "אֶת יָעֵף דָּבָר
יָעִיר בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר"? לעניות דעתי, להתמיד, "בַּבֹּקֶר
בַּבֹּקֶר", לא להתייאש, לא להתייאש לעולם!
יָעִיר לִי אֹזֶן
לִשְׁמֹעַ כַּלִּמּוּדִים מה זה "יָעִיר לִי
אֹזֶן לִשְׁמֹעַ כַּלִּמּוּדִים"? אולי הפסוק מדגיש את חשיבות הלימודים
בחיים של יהודי לפי ההלכה. הפסוק מתחיל בלימודים, ומסתיים בלימודים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה