מבט אל פרשת וירא
כתוב בפרשה:
[בראשית יח כ...] וַיֹּאמֶר יְהוָה
זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד... וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם
וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע.
אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר הַאַף תִּסְפֶּה
וְלֹא תִשָּׂא לַמָּקוֹם לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ.
חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם
רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא
יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט.
וַיֹּאמֶר יְהוָה אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם
בְּתוֹךְ הָעִיר וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם. ... אוּלַי יַחְסְרוּן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם חֲמִשָּׁה
הֲתַשְׁחִית בַּחֲמִשָּׁה אֶת כָּל הָעִיר וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית אִם אֶמְצָא
שָׁם אַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה.
... וַיֹּאמֶר אַל נָא יִחַר לַאדֹנָי וַאֲדַבְּרָה אַךְ הַפַּעַם אוּלַי
יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה.
וַיֵּלֶךְ יְהוָה כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר אֶל אַבְרָהָם
וְאַבְרָהָם שָׁב לִמְקֹמוֹ.
כפי שידוע, התורה היא לא אוסף
סיפורים ואגדות, אלא ספר חיים, ספר שמצווה ומלמדת אותנו איך לחיות ולהיות, וזה
ישירות מהקב"ה. לכן, לכול מילה שבתורה יש חשיבות ומשמעות, הרבה יותר מהפשט,
ועד הסוד.
לכן, גם לפסוקים אלה יש אין ספור רמזים
וסודות, בנוסף לפשט שבהם.
אנסה לשאול כמה שאלות, ולהציג
תירוצים אפשריים. אני עפר ואפר לרגליו, אבל זה מזכיר לי את הספרים של דון יצחק אברבנאל
ע"ה, החכם שביהדות ספרד, שהיה שר במלכות ספרד, וגם שר במלכות פורטוגל, ואחר
כך שר בנסיכות באיטליה. גם הוא מציג שאלות, ומתרץ אותם.
א' למה קבוצה של צדיקים מצילה גם את
הרשעים שבעירם?
ידוע שכאשר צדיק יוצא מן העיר, תושבי
העיר נכנסים לכוננות, הם שואלים: מי יגן עלינו, עכשיו, כאשר הצדיק יצא מן העיר?
ידוע שיהודי מצווה לחיות בעיר שיש בה
קבוצה של "בטלנים". הבטלנים שבגמרא הם לא הבטלנים של היום.
"הבטלנים" הם צדיקים, תלמידים חכמים, שלא עוסקים במלאכה, אלא מגינים על
העיר מבחינה רוחנית ומבחינה מוסרית, על ידי התלמוד תורה והתפילות שלהם.
ב' באה השאלה השנייה: למה הקב"ה
לא מציל רק את הצדיקים? למה הקב"ה מציל גם את הרשעים ביחד עם הצדיקים? הרי,
הרשעים ימשיכו להתאכזר על הרחמנים!
תירוץ אפשרי הוא, הצדיקים משפיעים על
הרשעים, על ידי דוגמה אישית, לחץ חברתי, כך שהרשעים חוזרים בתשובה!
ויש שאלה מתוך שאלה: מה עדיף, להתערב
בעם ישראל, מכול הסוגים, כפי שעושים, למשל, חסידות חב"ד, או להתבדל בעם
ישראל, מכול הסוגים, כפי שעושה היהדות החרדית, כדי לא לשים מכשול בפני העיוור?
לעניות דעתי, גם אברהם אבינו
ע"ה נחשף לשאלה זאת: מצד אחד, הוא עושה נפשות, מחזיר אנשים בתשובה, מצד שני,
הוא מבדיל את בנו ישמעאל, כדי שלא ישים מכשול בפני העיוור. נכון, במקרה של ישמעאל,
היו אולי גם שיקולים אחרים:
[בראשית כא י] וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם
גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם
בְּנִי עִם יִצְחָק.
גם יעקב אבינו ע"ה התבדל מעשיו,
אחיו.
לעניות דעתי, זאת שאלה שאין לה תשובה
ברורה וחד משמעית. יכול להיות ששתי התשובות נכונות ומועילות, לפי הזמן, המקום, התקופה,
וגם לפי האנשים.
ג' למה הגבול בין להשפיע על הרשעים
לבין לא להשפיע עליהם הוא 10 צדיקים?
לעניות דעתי, 10 הוא מספר כסם, קשור
אולי לשם ה', אולי יש משמעות מיוחדת בקבלה, שאני לא יודע אותה, אולי קשור לברית
מילה.
ד' האם המלאכים שבאו לסדום, הוא
מצילים את לוט, גם אם לא היה מארח אותם?
לעניות דעתי, כן! צדיקות זה דבר
שבונים אותו בזמן, דבר ממושך, שלא תלוי במקרה אחד או שניים.
שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק
בשורות טובות!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה