יום שלישי, 27 באוקטובר 2015

אֶת-הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית פרשת נח:
[בראשית ו ט] אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ--נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו:  אֶת-הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ.
[תרגום אונקלוס] אִלֵּין תּוֹלְדָת נֹחַ. נֹחַ. גְּבַר זַכַּאי. שְׁלִים הֲוָה בְּדָרוֹהִי. בְּדַחְלְתָא דַּייָ הַלֵּיךְ נֹחַ׃
א' כתוב במקרא אֶת-הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ , תאגום אונקלוס בְּדַחְלְתָא דַּייָ הַלֵּיךְ נֹחַ , שבעברית ביראת הקב"ה הלך (התנהג) נח .
ב' תרגום אונקלוס בוחר ביראת ה' כתכונה שמייצגת הקשר בין נח לבין הקב"ה. ביטוי דומה מופיע בתורה גם לגבי אברהם אבינו.
ג' כתוב בספר בראשית פרשת ויראה:
[בראשית כב יב] וַיֹּאמֶר, אַל-תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל-הַנַּעַר, וְאַל-תַּעַשׂ לוֹ, מְאוּמָה:  כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ, מִמֶּנִּי.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר. לָא תּוֹשֵׁיט יְדָךְ בְּעוּלֵימָא. וְלָא תַּעֲבֵיד לֵיהּ מִדָּעַם. אֲרֵי כְעַן יָדַעְנָא. אֲרֵי דָּחֲלָא דַּייָ אַתְּ. וְלָא מְנַעְתָּא. יָת בְּרָךְ יָת יְחִידָךְ מִנִּי׃
כתוב במקרא כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה , תרגום אונקלוס אֲרֵי דָּחֲלָא דַּייָ אַתְּ , שבעברית כי ירא הקב"ה אתה
ד' כתוב גם בספר דברים פרשת עקב:
[דברים י יב] וְעַתָּה, יִשְׂרָאֵל--מָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ:  כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו, וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ, וְלַעֲבֹד אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ.
בפסוק זה, רואים שהתורה מבקשת כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וגם וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ , שתי הרגליים החזקות שעליהן התורה עומדת, או שתי הכנפיים החזקות שדרכם התורה מתרוממת.

אבל, לגבי נח ואברהם אבינו, התכונה המייצגת אותם היא יראת שמיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה