בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר שמות, פרשת כי תשא:
[שמות לד ט] וַיֹּאמֶר אִם-נָא מָצָאתִי חֵן
בְּעֵינֶיךָ, אֲדֹנָי, יֵלֶךְ-נָא אֲדֹנָי, בְּקִרְבֵּנוּ: כִּי
עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף הוּא, וְסָלַחְתָּ לַעֲוֺנֵנוּ וּלְחַטָּאתֵנוּ וּנְחַלְתָּנוּ.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר אִם
כְּעַן אַשְׁכַּחִית רַחֲמִין קֳדָמָךְ, יְיָ, תְּהָךְ כְּעַן שְׁכִינְתָא דַּייָ,
בֵּינַנָא: אֲרֵי עַם קְשֵׁי קְדָל הוּא, וְתִשְׁבּוֹק לְחוֹבַנָא
וְלִחְטָאַנָא וְתַחְסְנִנַּנָא.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר אִין
בְּבָעוּ אַשְׁכָּחִית רַחֲמִין קֳדָמָךְ יְיָ תְּהַךְ כְּדוֹן שְׁכִינַת יְקָרָךְ
יְיָ בֵּינָנָא אֲרוּם עַם קְשֵׁי קְדַל הוּא וְתִשְׁבּוֹק לְחוֹבָנָא וּלְחַטָּאנָא
וְתַחְסְנִינָנָא יַת אַרְעָא דְקַיְימִית לְאַבְהָתָנָא דְּלָא
תְשַׁלְחְפִינָנָא בְּעַם אוֹחֲרָן:
א' תרגום
יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 409]):
"ויאמר: אם נא מצאתי חן לפניך ה׳, תלך שכינת כבודך עתה ה׳ בקרבנו,
כי עם קשה עורף הוא, וסלחת לעווננו ולחטאתנו, ותנחילנו את הארץ אשר נשבעת לאבותינו, שלא תחליף אותנו בעם אחר."
-
לעניות
דעתי, חשוב התרגום והפירוש של תרגום יונתן: כתוב במקרא וּנְחַלְתָּנוּ, כתוב
בתרגום יונתן וְתַחְסְנִינָנָא יַת אַרְעָא
דְקַיְימִית לְאַבְהָתָנָא
דְּלָא תְשַׁלְחְפִינָנָא בְּעַם אוֹחֲרָן שבעברית
ותנחילנו את הארץ אשר נשבעת לאבותינו, שלא תחליף אותנו בעם אחר.
כפי שנראה בפסוקים הבאים בהמשך,
הקב"ה כן מסכים ומאשר בקשה זאת של משה רבינו ע"ה.
-
רש"י
מפרש באופן דומה:
ונחלתנו - ותתננו
לך לנחלה (ס"א שתתן לנו נחלה) מיוחדת זו היא בקשת ונפלינו אני ועמך שלא תשרה
שכינתך על האומות עו"א (הארה שלי, 'עובדי אלילים').
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה