יום חמישי, 6 בפברואר 2020

פירוש התורה - וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַיֹּאמַר: אָנָּא, חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם, אֱלֹהֵי זָהָב.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



 כתוב בספר שמות, פרשת כי תשא:
[שמות לב לא] וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַיֹּאמַר:  אָנָּא, חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם, אֱלֹהֵי זָהָב.
[תרגום אונקלוס] וְתָב מֹשֶׁה לִקְדָם יְיָ, וַאֲמַר:  בְּבָעוּ, חָב עַמָּא הָדֵין חוֹבָא רַבָּא, וַעֲבַדוּ לְהוֹן, דַּחְלָן דִּדְהַב
[תרגום יונתן] וְתַב משֶׁה וְצַלִּי קֳדָם יְיָ וַאֲמַר בְּמָטוּ מִינָךְ רִבּוֹן כָּל עָלְמַיָא גְּלֵי קֳדָמָךְ חֲשׁוֹכָא הֵי כִנְהוֹרָא וּכְדוֹן חַב עַמָּא הָדֵין חוֹבָא רַבָּא וְעָבָדוּ לְהוֹן דַּחֲלָן דִּדְהַב
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 395]):
"וישב משה ויתפלל לפני ה' ויאמר: בבקשה ממך ריבון כל העולמים, גלוי לפניך החושך כמו האור (וידעת הכול, ועתה (הנני מודה
שחטא העם הזה חטאה גדולה ויעשו להם אלוהי זהב, (ואבקש רחמים עליהם שתכפר להם)."
-          תרגומים דומים למקרא.
-          מעניין אולי פירוש רש"י:
אלהי זהב (ברכות לב יומא פו) אתה הוא שגרמת להם שהשפעת להם זהב וכל חפצם מה יעשו שלא יחטאו משל למלך שהיה מאכיל ומשקה את בנו ומקשטו ותולה לו כיס בצוארו ומעמידו בפתח בית זונות מה יעשה הבן שלא יחטא
-          לעניות דעתי, פירוש רש"י מחזק מחשבותיי על אחריות ההנהגה, המנהיגות, ההתנהגות העם. אני אומר זה כרמז לאחריות על
התנהגות החילוניים. הייתי אומר שאין לדון אותם בחומרה. הם 'התינוק שנשבה'. יותר מזה, הם שבויים בתרבות המנהיגים, חוזי דעות, תקשורת, האחראיים על ההתנהגות הדורשת שיפור שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה