כתוב בספר מלכים א פרק (ח):
י וַיָּבִאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת-אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה
אֶל-מְקוֹמוֹ, אֶל-דְּבִיר הַבַּיִת--אֶל-קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים:
א' רק הכוהנים נשאו את ארון הקודש,
ואחריהם הלווים נשאו את הכלים של ארון הקודש.
ב' אפשר לשאול, למה בבית הכנסת, בימינו,
נשיאת ספר התורה בשבתות וימים טובים ומועדים יכולה להיעשות גם על ידי ישראל?
ג' מצאתי ספר שמדבר על ההיסטוריה של הקריאה
בתורה:
Ismar
Elbogen, Der jüdische Gottesdienst in seiner geschichtlichen Entwicklung,
Leipzig: G. Fock, 1913; second edition: Frankfurt a.M.: J. Kauffmann,
1924; third edition: Frankfurt am Main: J. Kauffmann, 1931; other
edition: Hildesheim: Georg Olms Verlagsbuchhandlung, 1962; paperback
edition: Hildesheim: Georg Olms Verlagsbuchhandlung, 1967, 1995.
ההוצאה העברית, כוללת מהדורה אחת חלקית,
מהדורה אחת מלאה, שלוש הדפסות צילום ומהדורה דיגיטלית, כדלקמן:
המהדורה העברית הראשונה: תולדות התפלה והעבודה בישראל, תרגם מגרמנית, על פי המהדורה השנייה: ברוך קרופניק, חלק א', ירושלים: דביר, תרפ"ד.
המהדורה העברית השנייה: התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית, תרגם מגרמנית על פי המהדורה השלישית: יהושע
עמיר, ערך והשלים:יוסף היינמן, בהשתתפות ישראל אדלר, אברהם נגב, יעקב
פטוחובסקי וחיים שירמן; תל אביב: הוצאת דביר, תשל"ב-1972 (הדפסות
נוספות: תשל"ה-1975; 1988, כריכה
רכה; 1995, מהדורה דיגיטלית בהוצאת כנרת, זמורה -
ביתן, דביר)
ההוצאה
האנגלית:
Jewish Liturgy: A Comprehensive
History, by Ismar Elbogen, translated by Raymond P. Scheindlin, The Jewish
Publication Society, Philadelphia and Jerusalem; The Jewish Theological
Seminary of America, New York and Jerusalem, 1993. המהדורה האנגלית המודפסת.
ד'
כנראה שהכבוד שנתן שלמה המלך לארון הקודש וכליו, שרק כוהנים ולווים נשאו אותם עבר
גם לקריאה בתורה. בקריאה בתורה,
מתחיל כוהן ואפילו רב ותלמיד חכם שהם לא כוהנים לא יכולים לקרוא לפני הכוהן. ממשיך
אחריו לוי ורק אחריו יכול ישראל לעלות לתורה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה