יום רביעי, 7 במאי 2014

אפילו בתנאים הקשים ביותר, אפילו אז, לא להתייאש!

בס"ד
דברים חיים רחמים
האבל על מחנה ר"ע קשור גם לתשעה באב. מתברר שליום תשעה באב יש משמעות כפולה. משמעות אחת היא קורבן בית המקדש, תחילת הגלות, וגם דברים רעים אחרים שקרו ביום הזה. מתברר שיש גם משמעות אחרת של לידת המשיח, שיבוא במהרה בימינו, ותחילת הגאולה. באותו עניין, יום תשעה באב עשוי להפוך ליום שימחה וחג בביאת המשיח, במהרה בימינו, אמן! יותר מזה, לפי חז״ל, קורבן בין המקדש בא ככפרה על עם ישראל, ז״א שאם לא היה קורבן בית המקדש (הבניין עצמו הבנוי מאבנים) היה במקומו קורבן עם ישראל. הקב״ה העדיף קורבן ביתו לעומת קורבן עמו.

לכן, נשאלת השאלה על קורבן מצדה והתאבדות אנשיה, ובעיקר על האפוס (האגדה) שנבנתה על לוחמי מצדה. דרך אגב, אני נזכר עכשיו על סיפור דומה של הלוחמים בגליל, כולל יוספוס פלביוס, שגם ביצעו מעשי התאבדות. לפי האגדות, יוספוס פלביוס נוצל על ידי מעשה 'מרמה' מצידו על חבריו שהתאבדו.
מעשה שונה נעשה על ידי חכמי יבנה שיצאו מן הירושלים הנצורה והמשיכו חייהם של עם ישראל אפילא אחרי קורבן ירושלים.
אפשר אולי להשיג שהשם יתברך לא רוצה בהתאבדות היהודים אלא בהמשך שליחותם בעולם, אפילו בתנאים הקשים ביותר, אפילו אז, לא להתייאש!

עוד יותר, אפשר אולי להשיג שאגדת מצדה נבנתה לפי כלי המידה של אמות העולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה