בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בספר
מלכים א' פרק יא פסוק מ:
[יא מ] ויבקש
לשמה להמית את ירבעם ויקם ורבעם ויברח מצרים...:
א' פסוק מ ועוד כמה פסוקים אחריו סוגרים את פרק יא של מלכים א. גם כן, הם סוגרים את תקופת שלמה המלך, אחרי
ארבעים שנה של מלכות בירושלים על כול עם ישראל. יכול להיות שזאת הסיבה שאחד ממפרשי
הספר, רלב"ג (רבי לווי בן גרשון) מסכם את הלקחים של תקופת שלמה המלך. יש בפירוש
של הרלב"ג שני דברים שכתבתי עליהם קודם שקראתי פירושו של רלב"ג ומקבלים
עכשיו חיזוק בדביריו.
ב' כך כתבתי:
יום שני, 16 ביוני 2014
בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בספר מלכים א:
[ז ב] ויבן את-בית
יער הלבנון מאה אמה ארכו וחמישים אמה רחבו ושלשים אמה קומתו על ארבעה
טורי עמודי ארזים וכרותות ארזים על-העמודים:
א' אפשר לשאול, למה מתואר בית המקדש ששלמה
המלך בנה בכול כך הרבה פרטים והספרים מפורטים?
תירוץ אחד שיכול להיות
הוא שהתיאורים וההסברים המפורטים הם כדי לעזור ולכוון אותנו כאשר נבנה את בית
המקדש מחדש, אי"ה במהרה בימינו.
גם בית המשכן שבנה משה
רבינו במדבר מתואר בפרטי פרטים. אותו תירוץ יכול להיות גם בשבילו.
ב' אבל גם בית המלך שלמה מתואר ומוסבר היטב.
גם כאן אפשר לשאול למה.
לעניות דעתי התירוץ הקודם
פחות מתאים כאן. בית המלך הוא לא מקום קדוש כמו בית המקדש ואין חובה לבנותו מחדש.
יכול להיות שהתירוץ הוא
להראות את עושרו העצום של שלמה המלך, הגדול בין מלכי ישראל. לכן, הוא מתאים גם כנביא, שלפי חז"ל צריך
להיות חכם, גיבור, ועשיר.
ג' וכך כותב הרלב"ג:
השנים עשר הוא לפרסם עוצם
הכבוד והעושר והחכמה שהיה לשלמו כאשר ייעד לו הש"י.
ד' ועוד כותב:
השמנה עשר הוא שהודיענו
מצורת הבית שבנה לשם ה' כי ממנו נעמוד על סודות נפלאים מחוכמת הנמצאות...ובזה היה
הענין תמונת הקדש וקדש הקדשים בבית המקדש מתדמה לענין תמונתו במשכן, ר"ל שכל
אחד מאלו המרחקים היה במקדש בכפל שיעורו במשכן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה