בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב ספר מלכים א' פרק יז:
[יז יד] כִּי כֹה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי
יִשְׂרָאֵל, כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה, וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן, לֹא תֶחְסָר:
א' מפרש המלבים: "כי כה באר שאין
פעולת הברכה הזאת ע"פ דברו (של אליהו) כפי פעולת אלישע בברכת השמן (נס כד
השמן, ספר מלכים ב' [ד א-ז]) שהיה על פי כוחו שיש בכוח הנביא להריק (= לשפוך) ברכה
ותוספת שפע, כי לא היה זה עתה בכוחו של אליהו, רק כי כה אמר ה', ויש הבדל בין
הברכה הנעשה ע"י נביא בכוחו ובין הנעשה ע"י רצון ה' וגזרתו, כי הנביא
אין בכוחו (אלא) רק להשפיע ברכה על מעט הנמצא שיתוסף, שזה המצאת יש מיש (מן יש),
לא כן ברכת ה', תוכל לשרות (לרדת) גם על דבר ריקן."
א' לכן, אפשר אולי לחשוב על כמה דברים
שהנביא כן יכול לברך ולהשפיע בכוחות שלו עצמו, מפני שזה המצאת יש מן יש:
-
בריאות, אריכות ימים על איש חי,
-
פרנסה, הצלחה על איש שיש לו קצת
מאלה ויקבל יותר. לכן, כתוב בפרקי אבות [א
יד] אם אין אני לי מי לי: בלי ההתחלה, המעט, הצד הראשון של האיש עצמו, ברכת הצדיק
לא עובדת.
ב' אבל ה', ברכת ה' תוכל לשרות גם על
דבר ריקן:
-
להחיות אדם שכבר מת, כמו החיית בן
האלמנה, ספר מלכים א' פרק יז כ וַיִּקְרָא אֶל-יְהוָה, וַיֹּאמַר: יְהוָה
אֱלֹהָי--הֲגַם עַל-הָאַלְמָנָה אֲשֶׁר-אֲנִי מִתְגּוֹרֵר עִמָּהּ הֲרֵעוֹתָ,
לְהָמִית אֶת-בְּנָהּ. כא וַיִּתְמֹדֵד
עַל-הַיֶּלֶד שָׁלֹשׁ פְּעָמִים, וַיִּקְרָא אֶל-יְהוָה וַיֹּאמַר: יְהוָה
אֱלֹהָי, תָּשָׁב נָא נֶפֶשׁ-הַיֶּלֶד הַזֶּה עַל-קִרְבּוֹ.
הנביא יכול לשמש כסנגור על יד הקב"ה, להתפלל אליו, כדי
שהקב"ה יעשה את הנס בעקבות תפילתו של הנביא.
-
להביא ילדים לזוג ללא ילדים, רק הקב"ה יכול להביא פרי בטן. ראה התורה,
ספר בראשית [כה כא] כא וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַיהוָה לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ,
כִּי עֲקָרָה הִוא; וַיֵּעָתֶר לוֹ יְהוָה, וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ.
-
זיווג מתאים, רק הקב"ה יכול להביא את השידוך המתאים. אבל, הנביא
או הצדיק יכול לשמש כסנגור על יד הקב"ה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה