יום ראשון, 24 באוגוסט 2014

ויקרע בגדיו וישם שק על בשרו ויצום לשכב בשק ויהלך אט

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר מלכים א פרק כא:
[כא כז] ויהי כשמע אחאב את הדברים האלה ויקרע בגדיו וישם שק על בשרו ויצום לשכב בשק ויהלך אט:
[כא כח] ויהי דבר ה' אל אליה התשבי לאמור:
]כא כט] הראית כי נכנע אחאב מלפני יען כי נכנע מפני לא אביא הרעה בימיו בימי בנו אביא הרעה על ביתו:
א' אחאב עשה תשובה שלמה והקב"ה ריחם עליו.
יכול להיות שזאת התשובה, הכנעה לפני הקב"ה, "לא מפחד העונש, כי אם מגדולת האדון ה''' כפי שמצודת דוד מפרש.
ב' יען, מילון עברית-עברית > בגלל, מאחר, משום ש-, הואיל ו-, מכיוון ש-, היות, מפני ש-, בשל, הואיל, לאור, כדי, עבור.
לפני, מילון עברי-עברי > מולי, בנוכחותי, כנגדי.
מפני, מילון עברי-עברי > מכיוון ש-, כיוון, בגלל. מן, מ-, מאת, לפני, נוכח, אל מול, בהימצא, בנוכחות, כנגד.
ג' מלבים מפרש בצורה אחרת:
"יש הבדל בין מלפני ובין מפני, שמלפני הוא מפני (בגלל, התוספת שלי) יראת העונש, הנכנע מלפניו ישתדל להתקרב אל ה' ולעבדו וייכנע מרוממותו, והנכנע מפניו יתחבא ויברח מפניו להינצל מעונשו, ר"ל הגם שידמה לך שנכנע מלפני אינו כן כי רק נכנע מפני מיראת העונש, ולכן ע"י שנכנע מפני לא אביא הרעה בימיו וע"י לא נכנע מלפני אביא הרעה בימי בנו ולא תבוטל הגזרה בהחלט."
ד' יכול להיות שאפשר לחזק את פירושו של מלבים, אבל אם נבין את הפסוק ]כא כט] באופן הבא:
"הראת כי נכנע אחאב מלפני (מולי, כנגדי, תוספת שלי) יעו (בגלל, תוספת שלי) כי נכנע מפני (בגלל, תוספת שלי) (אני ה', תוספת שלי) לא אביא הרעה בימיו (אלא, תוספת שלי) בימי בנו אביא הרעה על ביתו:".
ה' וחז"ל קבעו יום תענית בצום ואפילו "וישק שק על בשרו".
ו' וזה בדומה לתענית אסתר, כפי שכתוב במגילת אסתר:
[ד א] ומרדכי ידע את-כל-אשר נעשה ויקרע מרדכי את בגדיו וילבש שק ואפר ויצא בתוך העיר ויזעק זעקה גדולה ומרה:

[ד טז] לך כנוס את-כל-היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל-תאכלו ואל-תשתו שלשת ימים לילי ויום:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה