בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר שמות,
פרשת תצווה:
[שמות כח יט] וְהַטּוּר,
הַשְּׁלִישִׁי--לֶשֶׁם שְׁבוֹ, וְאַחְלָמָה.
[תרגום אונקלוס] וְסִדְרָא,
תְּלִיתָאָה--קַנְכֵּירִי טְרַקְיָא, וְעֵין עִגְלָא.
[תרגום יונתן] וְשׁוּם סִדְרָא
תְּלִיתָאָה קַנְכִּירִינוּן וְעַרְקִין וְעֵין עֵיגָל וַעֲלֵיהוֹן חָקִיק
וּמְפָרַשׁ שְׁמָהַת תְּלָתָא שִׁבְטַיָא גָּד וְאָשֵׁר וְיִשָשׁכָר:
[ירושלמי (קטעים)] וְסִידְרָא
תְּלִיתָאָה זוֹזוּן וּבִירְזְלִין וּזְמַרְגְּדִין כְּתַב מְפָרַשׁ עֲלֵיהוֹן
שֵׁם שִׁבְטִין תְּלָתָא דָּן נַפְתָּלִי וְגָד:
א' בבקשה, לשים לב לגרסאות שונות, לגבי
השמות של שבטי ישראל על כול טור, ועל כול אבן ואבין, בין תרגום יונתן לבין ירושלמי
(קטעים). יכול להיות שזאת הוכחה שתרגום יונתן וירושלמי (קטעים) נכתבו על ידי
מחברים שונים זה מזה, ולא חיבור אחד הם.
-
במבנה שלו, תרגום יונתן דומה לירושלמי (קטעים). בהמשך תיאור האבנים,
לפי ויקיפדיה.
-
לשם:
מאחר שאין
במקורות פרטים מזהים לאבני החושן, הרי שאין לדעת לאיזו אבן חן התכוונו ואפילו מה
היה צבעה.
·
הלֶשֶׁם מתוארת במקורות שונים כאבן בוהקת בצבע כתום-זהוב. חז"ל גורסים כי מדובר בעצם בענבר (Amber),
שרף מאובן בצבע כתום עז.
·
תרגום אונקלוס מתרגם קַנְכֵרִי, Cenchros, ותרגומים ארמיים נוספים
מתרגמים קַנְכִּירֵי או קַנְכִּירִינוּן. ייתכן שכוונתם למילה יוונית שפירושה דוחן –
אבן הנראית כאילו פיזרו עליה גרגירי
דוחן.
·
בתרגום השבעים מופיע Ligurius שמגיע מן המילה היוונית Ligyrion. ליגוריוס היא אבן חן קשה ושקופה,
כנראה ענבר או טורמלין.
·
גם תרגום המלך ג'יימס גורס Ligurius. ליגוריוס היא בעצם שמה הקלאסי של אבן
החן היאסינת' (Jacinth, Hyacinth), זירקון בצבע כתום-צהוב או כתום-אדמדם.
-
שְׁבוֹ:
·
בתרגום ירושלמי מתורגמת שבו ל'כירזלין. ככל הנראה שם זה הוא שיבוש של השם הארמי כדכודין,
כלומר כדכוד שזהותה אינה
ברורה.
-
אַחְלָמָה:
לשם "אחלמה" נוצרו פרשנויות
שונות המייחסות לאבן החן סגולות רפואיות: "אבן החלומות"
ו"החלמה". ייתכן וזה הרקע לזיהויה כאחלמה, שגם לה מיוחסות באמונה העממית של העת העתיקה
סגולות רפואיות: שתיית יין מגביע עשוי אמתיסט תמנע שכרות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה