יום שני, 1 בדצמבר 2014

בַּעֲבוּר אַבְרָהָם עַבְדִּי.

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת תולדות:
[בראשית כ"ו כד] וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה, בַּלַּיְלָה הַהוּא, וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ; אַל-תִּירָא, כִּי-אִתְּךָ אָנֹכִי, וּבֵרַכְתִּיךָ וְהִרְבֵּיתִי אֶת-זַרְעֲךָ, בַּעֲבוּר אַבְרָהָם עַבְדִּי.
[תרגום אונקלוס]  וְאִתְגְּלִי לֵהּ יְיָ בְּלֵילְיָא הַהוּא וַאֲמַר אֲנָא אֱלָהֵהּ דְּאַבְרָהָם אֲבוּךְ לָא תִדְחַל אֲרֵי בְסַעְדָּךְ מֵימְרִי וֶאֱבָרֵכִנָּךְ וְאַסְגֵּי יָת בְּנָיךְ בְּדִיל אַבְרָהָם עַבְדִּי:
א' אפשר אולי לשאול, למה הקב"ה מביא ברכה ליצחק אבינו בזכות אברהם אביו ולא בזכות שלו עצמו?
ב' אפשר אולי לתרץ זה, מפני שיצחק אבינו, למרות צדקתו, לא עמד בניסיונות, הקב"ה לא הביא עליו ניסיונות כמו שהביא על אברהם אבינו. אברהם אבינו הוכיח על ידי עמידתו בניסיונות אלה שהוא עבד הקב"ה.
ג' יכול להיות שתפקיד הניסיון לבדוק הנתינות כלפי הקב"ה.

ד' יכול להיות שזאת גם הסיבה עבור " צדיק ורע לו " (ספר איוב) . הצדיק עובר ניסיונות שהקב"ה שולח עליו. אבל ניסיונות אלה בונים אותו כצדיק ודרכו או על ידו העולם מבורך. יכול להיות שהצדיק דומה ל'קורבן' עצמי לטובת הזולת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה