יום שני, 1 בינואר 2018

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-אַבְרָהָם, אַל-יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל-הַנַּעַר וְעַל-אֲמָתֶךָ--כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ: כִּי בְיִצְחָק, יִקָּרֵא לְךָ זָרַע.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .



דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית כא יב] וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-אַבְרָהָם, אַל-יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל-הַנַּעַר וְעַל-אֲמָתֶךָ--כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ:  כִּי בְיִצְחָק, יִקָּרֵא לְךָ זָרַע.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר יְיָ לְאַבְרָהָם, לָא יִבְאַשׁ בְּעֵינָךְ עַל עוּלֵימָא וְעַל אַמְתָּךְ--כֹּל דְּתֵימַר לָךְ שָׂרָה, קַבֵּיל מִנַּהּ:  אֲרֵי בְּיִצְחָק, יִתְקְרוֹן לָךְ בְּנִין.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר יְיָ לְאַבְרָהָם לָא יַבְאִישׁ בְּעֵינָךְ עַל טַלְיָא דִי נְפַק מִתַּרְבּוּתָךְ וְעַל אַמְתָךְ דְאַנְתְּ מְתָרֵךְ כָּל דְתֵימַר לָךְ שָרָה קַבֵּיל מִנָהּ דִנְבִיאֲתָא הִיא אֲרוּם בְּיִצְחָק יִתְקְרוּן לָךְ בְּנִין וְדֵין בַּר אַמְתָא לָא מִתְיַחֵס בַּתְרָךְ:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 201]):
"ויאמר ה' לאברהם: על ירע בעיניך על הנער שיצא מגידולך (הטוב), לרע, ועל אמתך אשר אתה מגרש מצדו, כול אשר תאמר לך שרה שמע אליה שנביאה היא, כי ביצחק יקרא לך זרע, וזה בן האמה אינו מתייחס אחריך."
-          דִנְבִיאֲתָא הִיא שבעברית שנביאה היא.
כתוב באותו הספר:
"ומה שתרגם על "שמע בקולה" שהיא נביאה, פי' בספר חיי יצחק כאן, שר"ל שלא מחמת נגיעת עצמה, שרה מדברת כן, רק שכינה מדברת מתוך גרונה, עכ"ל."
זה אולי רמז לתפקיד הנביא: הנבואות שלו, של הנביא הן לא ממנו, מגרונו, אלא מהקב"ה הן, הנבואת.
-          דִי נְפַק מִתַּרְבּוּתָךְ שבעברית שיצא מגידולך (הטוב).
יכול להיות שתוספת תרגום יונתן כאן קשורה לפירוש הפסוק הקודם [בראשית כא יא], שגירושין הללו סבה לצאת בנו לתרבות רעה, (בהעדר פיקוחו של אברהם עליו).
יכול להיות שיש כאן מן נחמה על התדרדרות הבנים של שליח הציבור? ז"א, ראוי להיות שליח ציבור אפילו בסכנה זאת? יכול להיות שכן!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה