אגרת הרמב"ן 2
אגרת הרמב"ן
וְכַאֲשֶׁר
תִּנָּצֵל מִן הַכַּעַס, תַּעֲלֶה עַל לִבְּךָ מִדַּת הָעֲנָוָה, שֶׁהִיא מִדָּה
טוֹבָה מִכָּל הַמִּדּוֹת טוֹבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי כב ד): "עֵקֶב
עֲנָוָה, יִרְאַת ה'".
וּבַעֲבוּר
הָעֲנָוָה, תַּעֲלֶה עַל לִבְּךָ מִדַּת הַיִּרְאָה, כִּי תִתֵּן אֶל לִבְּךָ
תָּמִיד:
מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה
הוֹלֵךְ;
וְשֶׁאַתָּה רִמָּה וְתוֹלֵעָה
בְּחַיֶּיךָ, וְאַף כִּי בְּמוֹתָךְ;
וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן
דִּין וְחֶשְׁבּוֹן – לִפְנֵי מֶלֶךְ הַכָּבוֹד, שֶׁנֶּאֱמַר (דה"ב ו יח):
"הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי
הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ", אַף כִּי לִבּוֹת בְּנֵי אָדָם (ע"פ משלי טו יא).
וְנֶאֱמַר (ירמיהו כג כד):
"הֲלֹא אֵת הַשָׁמַיִם וְאֵת
הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא, נְאֻם ה' . "
-
וְכַאֲשֶׁר תִּנָּצֵל מִן הַכַּעַס, תַּעֲלֶה עַל לִבְּךָ
מִדַּת הָעֲנָוָה - מצווה גוררת מצווה! חזק וברוך!
-
[ספר משלי פרק כ"ב פסוק ד'] עֵקֶב
עֲנָוָה יִרְאַת ה' עֹשֶׁר וְכָבוֹד וְחַיִּים. :
מעניין החיבור " עֲנָוָה יִרְאַת ה' עֹשֶׁר וְכָבוֹד וְחַיִּים".
-
[ספר דברי הימים ב פרק ו' פסוק י"ח] כִּי הַאֻמְנָם יֵשֵׁב ה' אֶת
הָאָדָם עַל הָאָרֶץ הִנֵּה שָׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף
כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי. :
רש"י מפרש: אף
כי הבית הזה אשר בניתי - ולמה בניתיו להתפלל לפני האלהים ולפנות הוא אל
תפלתינו
לעניות דעתי, יש
אולי עוד אמירה חשובה מאד: [ספר דברים פרק י"ד פסוק כ"ט]
וּבָא הַלֵּוִי כִּי אֵין לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה עִמָּךְ וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם
וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ וְאָכְלוּ וְשָׂבֵעוּ לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אלוקיך
בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדְךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה.
כתוב כאן "לְמַעַן
יְבָרֶכְךָ ה' אלוקיך בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדְךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה". האדם חייב
להשתדל, כאשר הקב"ה מברך מעשי ידיו. לעניות דעתי, זה גם המובן של "הִנֵּה
שָׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ", האדם חייב להשתדל!
-
[ספר משלי פרק ט"ו פסוק י"א]
שְׁאוֹל וַאֲבַדּוֹן נֶגֶד ה' אַף כִּי לִבּוֹת בְּנֵי אָדָם. : רש"י
מפרש: שאול ואבדון נגד ה' - גלוי לפניו כל אשר בתוכה. לעניות דעתי, בהמשך,
"אַף כִּי לִבּוֹת בְּנֵי אָדָם", גם ליבות האדם גלויים ופתוחים לפני
הקב"ה!
-
[ספר ירמיהו פרק כ"ג פסוק כ"ד]
אִם יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים וַאֲנִי לֹא אֶרְאֶנּוּ נְאֻם ה' הֲלוֹא אֶת
הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא נְאֻם יְהוָה.
-
לעניות דעתי, הפסוק בספר ירמיהו ממשיך את קו המחשבה של [ספר
משלי ט"ו י"א], שהקב"ה רואה ומשגיח על הכול, אפילו "אִם
יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים וַאֲנִי (לעניות דעתי, הנביא ירמיהו) לֹא
אֶרְאֶנּוּ" , אבל הקב"ה רואה אותו "הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ
אֲנִי מָלֵא נְאֻם יְהוָה."
שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק
בשורות טובות!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה