מבט
אל פרשות אחרי מות קדושים
לעניות
דעתי שאלה מעניינת, למה ההזהרה על עבירת גילוי עריות מופיעה פעמיים, בשתי הפרשות
האלה, זו אחרי זו. למה לא מספיק פעם אחת? לעניות דעתי, זה לא מקרי, יש בזה רמז
חשוב ביותר!
כמה
מילים של הקדמה: עבירת גילוי עריות היא בין שלוש העבירות שאין כפרה עליה אפילו
אחרי תשובה, ואפילו יום הכיפורים לא מכפר עליה! שתי העבירות האחרות הן שפיכות
דמים, ועבודה זרה. אלה גם שלוש העבירות שיש למסור את הנפש ולא לעשות אותם!
לעניות
דעתי, סיבה על ההתראה החמורה בפני עבירת גילוי עריות, יכולה להיות חשיבות האיסור
על עבירה זאת, חשיבות האיסור יוצאת דופן בחמורתה. זאת עבירה שאי אפשר לתקן אותה.
גניבה אפשר לתקן, מחזירים את הגניבה, ומשלמים כנס, גזל, דבר דומה, ועוד. אבל לא
עבירת גילוי עריות. גם הנזק לאומת בני ישראל הוא עצום. ממזר לא נכנס לקהל בני
ישראל אפילו אחרי עשרה דורות. כתוב בגמרא,
מסכת יבמות, דף עח, עמוד ב:
"מתני' ממזרין ונתינין אסורין ואיסורן איסור עולם אחד זכרים ואחד
נקבות:"
יש
עוד נושא חשוב ביותר: ההזהרה החמורה לא להתנהג כמו תושבי מצרים, המקום שבני ישראל
יצאו ממנו, וגם לא כמו תושבי כנען, המקום שבני ישראל מתנחלים בו. התורה מצווה בני
ישראל להתבדל מהנוכרים, בני ישראל "והייתם לי קדושים!":
"והייתם לי קדושים כי קדוש אני ה', ואבדיל אתכם מן העמים להיות
לי" (כ; כו).
[דרך
אגב, מצאתי באינטרנט מאמר מעניין מאד על הנושא הזה, פירושים וחידושים נוספים על
הנושא: https://www.etzion.org.il/he/tanakh/torah/sefer-vayikra/parashat-kedoshim/kedoshim-repetition-laws-arayot ]
לעניות
דעתי, פסוקים אלה בתורה אקטואליים ביותר בימינו אלה: אין ללכת אחרי מנהגי הנוכרים
"והייתם לי קדושים!"
הרבה
בריאות ורק בשורות טובות! ביחד עם כול עם ישראל!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה