מבט
אל פרשת בא
כתוב
בפרשת בא:
[שמות
י י] וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יְהִי כֵן יְהוָה עִמָּכֶם כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם
וְאֶת טַפְּכֶם רְאוּ כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם.
[תרגום
יונתן] וַאֲמַר לְהוֹן יְהִי כְדֵין מֵימְרָא דַיְיָ בְּסַעַדְכוֹן כְּמָא
דְאֶפְטוֹר יַתְכוֹן וְיַת טַפְלְכוֹן חָמוּן אֲרוּם לְתַקָּלָא בִּישָׁא הִיא
לְכוֹן לִקְבֵיל אַפֵּיכוֹן בְּאוֹרְחֲכוֹן דִּתְהַלְכוֹן עַד זְמַן דִּי תִמְטוּן
לְבֵית אֲתַר מַשְׁרוּיֵיכוֹן:
ויאמר
להם [פרעה], הלוואי ודבר ה' יהיה בעזרכם, כאשר אשלח אתכם ואת ילדיכם. ראו, כי
לתקלה רעה היא לכם [היציאה ממצרים] מול פניכם בדרככם אשר תלכו, עד הזמן אשר תגיעו
לבית מקום שכינתכם [ארץ ישראל].
פירוש
רש"י:
רְאוּ
כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם – כְּתַרְגּוּמוֹ ("חֲזוֹ אֲרֵי בִּישָׁא אַתּוּן סְבִירִין
לְמֶעֱבַד לֵית קֳבֵיל אַפֵּיכוֹן לְאִסְתְּחָרָא"). וּמִדְרַשׁ אַגָּדָה
שָׁמַעְתִּי: כּוֹכָב אֶחָד יֵשׁ שֶׁשְּׁמוֹ רָעָה. אָמַר לָהֶם פַּרְעֹה: רוֹאֶה
אֲנִי בָּאִיצְטַגְנִינוּת שֶׁלִּי אוֹתוֹ כוֹכָב עוֹלֶה לִקְרַאתְכֶם
בַּמִּדְבָּר, וְהוּא סִימָן דָּם וַהֲרִיגָה. וּכְשֶׁחָטְאוּ יִשְׂרָאֵל בָּעֵגֶל
וּבִקֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהָרְגָם, אָמַר מֹשֶׁה בִּתְפִלָּתוֹ:
"לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם" (להלן לב,יב)
– זוֹ הִיא שֶׁאָמַר לָהֶם "רְאוּ כִּי רָעָה נֶגֶד
פְּנֵיכֶם"! מִיָּד: "וַיִּנָּחֶם ה' עַל הָרָעָה" (להלן לב,יד),
וְהָפַךְ אֶת הַדָּם לְדַם מִילָה, שֶׁמָּל יְהוֹשֻׁעַ אוֹתָם.
וְזֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר: "הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת חֶרְפַּת מִצְרַיִם מֵעֲלֵיכֶם"
(יהושע ה,ט),
שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים לָכֶם: דָּם אָנוּ רוֹאִין עֲלֵיכֶם
בַּמִּדְבָּר.
לעניות
דעתי, הפסוק הזה מזכיר מצבינו בימינו אלה: יש "נביאים", מנהיגים,
פרשנים, אנליסטים, כתבים, שמזהירים את מדינת ישראל בקשר לפעולותיה נגד אירן,
ושותפיה סביבנו. אזהרות אלה דומות לאזהרת הפרעה. אבל, משה רבינו עושה אך ורק לפי
ציווי ה'.
לעניות
דעתי, התשובה שפרעה מקבל מהקב"ה מופיעה בהפטרה לפרשה, ספר ירמיה, פרק
מ"ו:
[ירמיה
מו כז] וְאַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב וְאַל תֵּחַת יִשְׂרָאֵל כִּי
הִנְנִי מוֹשִׁעֲךָ מֵרָחוֹק וְאֶת זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם וְשָׁב יַעֲקוֹב
וְשָׁקַט וְשַׁאֲנַן וְאֵין מַחֲרִיד.
[תרגום
יונתן] ואת לא תדחל עבדי יעקב ולא תתבר ישראל ארי הא אנא פריק ליך מרחיק וית בנך
מארע גלותהון ויתובון דבית יעקב וישקטון וישרון לרוחצן ולית דמניד:
ואתה
אל תירא, עבדי יעקב, ואל תחת, ישראל, כי הנה אני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ גלותם,
ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד.
התשובה
ברורה ביותר "וְאַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב!"
לעניות
דעתי, יש שאלה: מה על בני ישראל לעשות, כדי שנבואת ירמיה תתקיים? לעניות דעתי,
התשובה בתוך הפסוק עצמו "עַבְדִּי יַעֲקֹב!". זאת אומרת, על בני ישראל
להתנהג בדומה לאבותם יעקב אבינו ע"ה, יעקב הוא [בראשית כה כז] "איש תם,
יושב אהלים",
כפירוש רש"י:
תם
- אינו בקי בכל אלה אלא כלבו כן פיו מי שאינו חריף לרמות קרוי תם
ישב
אהלים - אהלו של שם
ואהלו של עבר
שבוע
טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה