וְהִגַּדְתָּ֣
לְבִנְךָ֔ בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא לֵאמֹ֑ר בַּעֲב֣וּר זֶ֗ה עָשָׂ֤ה יְהֹוָה֙ לִ֔י
בְּצֵאתִ֖י מִמִּצְרָֽיִם׃
קראתי היום בספר שמואל א:
[שמואל-א
ח ד-ט] וַיִּתְקַבְּצוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ אֶל שְׁמוּאֵל
הָרָמָתָה. וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הִנֵּה
אַתָּה זָקַנְתָּ וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ עַתָּה שִׂימָה לָּנוּ
מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם.
וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ תְּנָה
לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ וַיִּתְפַּלֵּל שְׁמוּאֵל אֶל יְהוָה.
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל שְׁמוּאֵל שְׁמַע בְּקוֹל הָעָם לְכֹל אֲשֶׁר
יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ כִּי לֹא אֹתְךָ מָאָסוּ כִּי אֹתִי מָאֲסוּ מִמְּלֹךְ עֲלֵיהֶם.
כְּכָל הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר עָשׂוּ מִיּוֹם הַעֲלֹתִי אֹתָם
מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיַּעַזְבֻנִי וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים
כֵּן הֵמָּה עֹשִׂים גַּם לָךְ.
וְעַתָּה שְׁמַע בְּקוֹלָם אַךְ כִּי הָעֵד תָּעִיד בָּהֶם
וְהִגַּדְתָּ לָהֶם מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיהֶם.
החכמים
מפרשים:
[רש"י]
וירע הדבר - לפי שאמרו לשפטנו ככל הגוים
[מצודת
דוד] כאשר אמרו וגו' לשפטנו - כי המשפט מסור הוא לשופטים לדון על פי התורה ולא למלך לדון על
פי דעתו
ככל
המעשים - רצה לומר אין
זה דבר חדש אצלם כי כמו כל המעשים וגו' ומאסו בי ובחרו בעבודה זרה כן המה עושים גם
עתה במה שאמרו לך שימה לנו מלך לשפטנו למאס במשפט התורה ולבחור במשפט המלך
[רלב"ג]
ולזה הודיע להם בסוף הענין, כי אין לישראל מלך זולת השם יתברך, וגם השם יתברך אמר
לשמואל כי בקשתם היתה לסור מדרכי התורה, ולזה אמר
"כי אותי מאסו ממלוך עליהם".
כי
לא אותך מאסו - רצה לומר ופן
תאמר איך אזדקק עוד להם אם מאסו בי כי הנה לא אותך מאסו כי הלא לא עשו דבר בלתך
אבל בי מאסו ולא חפצו במשפטי התורה
והנה,
בסוף הענין היו מלכיהם סיבה להתעות ישראל
ולהסירם מעל ה' עד שהביאו לגלות מעל אדמתם, כמו שנתבאר מירבעם בן נבט וחבריו; ולזה
רצה השם יתברך להרחיקם מזה, מפני התכלית הרע שהיה עתיד להמשך מזה. וצוה מפני זה את
שמואל להגיד לישראל את משפט המלך, כדי שיסורו מזה בסבת הקושי אשר יהיה לעם לסבול
כל אלו הדברים שזכר שיהיה מושל המלך עליהם עד שיהיו לו לעבדים.
-
לעניות
דעתי, האמירה של בני ישראל "מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם", היא
אמירה של התבוללות, להידמות לכול הגויים! מה זה קשור לפסח, חג הגאולה, חג המצות,
חג יציאת מצרים? כתוב באגדה של פסח:
[שמות
יג ח] וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְהוָה
לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.
בסדר
של ליל הפסח מצווה לספר על העבדות, על יציאת מצרים, על הגאולה, כך שכול אחד ירגיש
שהוא בעצמו יצא ממצרים! לעניות דעתי, זאת התרופה הטובה ביותר למנוע התבוללות, היא
ללמד את בנינו, את בני בנינו, את היהדות, את התורה, את המצוות ואת ההלכות, את
ההיסטוריה ואת החוכמה שביהדות. לעניות דעתי, רק כך נוכל למנוע את ההתבוללות, רק כך
נוכל לגדל דור שגאה בזהות היהודית שלו, דור שגאה במילוי המצוות!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה