יום שבת, 28 בנובמבר 2015

וַתִּגְנֹב רָחֵל

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית פרשת ויצא:
[בראשית לא יט, כ] יט וְלָבָן הָלַךְ, לִגְזֹז אֶת-צֹאנוֹ; וַתִּגְנֹב רָחֵל, אֶת-הַתְּרָפִים אֲשֶׁר לְאָבִיהָ.  כ וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב, אֶת-לֵב לָבָן הָאֲרַמִּי--עַל-בְּלִי הִגִּיד לוֹ, כִּי בֹרֵחַ הוּא
[תרגום אונקלוס] יט ולבן אזל, למיגז ית עניה; ונסיבת רחל, ית צלמניא דלאבוהא.  כ  וכסי יעקוב, מן לבן ארמאה--על דלא חווי ליה, ארי אזיל הוא.
א' כתוב במקרא וַתִּגְנֹב רָחֵל , תרגום אונקלוס ונסיבת רחל , שבעברית ונטלה רחל .
ב' כתוב במקרא וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב , תרגום אונקלוס וכסי יעקוב , שבעברית וכיסה יעקב.
ג' ז"א, במקרא וַתִּגְנֹב , וַיִּגְנֹב , אבל בתרגום אונקלוס ובעברית יש מובנים שונים ונטלה, וכיסה .
אבל אף אחד מן המובנים האלה איננו גנב , מי שלוקח רכוש של אחרים ללא רשות, שדד.
ד' רש"י מסביר:
וַתִּגְנֹב רָחֵל, אֶת-הַתְּרָפִים – להפריש את אביה מעבודה זרה נתכוונה. ז"א, לעניות דעתי, לטובת אביה.
ה' יכול להיות שזה רמז למה ששלמה המלך, החכם מכול אדם, אמר:
" בתחבולות תעשה לך מלחמה " [משלי כד ו].

ז"א, בעימותים, במלחמות, כאשר יש פיקוח נפש, אפשר ורצוי להתנהג בהתאם להתנהגותו של היריב, האויב, המתחרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה