בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית פרשת ויצא:
[בראשית
לא יט, כ] יט וְלָבָן הָלַךְ, לִגְזֹז אֶת-צֹאנוֹ; וַתִּגְנֹב
רָחֵל, אֶת-הַתְּרָפִים אֲשֶׁר לְאָבִיהָ. כ וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב,
אֶת-לֵב לָבָן הָאֲרַמִּי--עַל-בְּלִי הִגִּיד לוֹ, כִּי בֹרֵחַ הוּא.
[תרגום אונקלוס] יט ולבן
אזל, למיגז ית עניה; ונסיבת רחל, ית צלמניא דלאבוהא. כ וכסי יעקוב, מן לבן ארמאה--על דלא חווי ליה, ארי אזיל הוא.
א' כתוב במקרא וַתִּגְנֹב רָחֵל ,
תרגום אונקלוס ונסיבת רחל , שבעברית ונטלה רחל .
ב' כתוב במקרא וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב ,
תרגום אונקלוס וכסי יעקוב , שבעברית וכיסה יעקב.
ג' ז"א, במקרא וַתִּגְנֹב , וַיִּגְנֹב
, אבל בתרגום אונקלוס ובעברית יש מובנים שונים ונטלה, וכיסה .
אבל אף אחד מן המובנים האלה איננו גנב
, מי שלוקח רכוש של אחרים ללא רשות, שדד.
ד' רש"י מסביר:
וַתִּגְנֹב
רָחֵל, אֶת-הַתְּרָפִים – להפריש את אביה מעבודה זרה נתכוונה.
ז"א, לעניות דעתי, לטובת אביה.
ה' יכול להיות שזה רמז למה ששלמה המלך,
החכם מכול אדם, אמר:
" בתחבולות תעשה לך מלחמה " [משלי כד
ו].
ז"א, בעימותים, במלחמות, כאשר יש פיקוח
נפש, אפשר ורצוי להתנהג בהתאם להתנהגותו של היריב, האויב, המתחרה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה