יום ראשון, 22 בפברואר 2015

כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל-הָאֱלֹהִים

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר שמות פרשת משפטים:
[שמות י"ח יא] עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל-הָאֱלֹהִים:  כִּי בַדָּבָר, אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם
[תרגום אונקלוס] כְּעַן יָדַעְנָא, אֲרֵי רָב יְיָ וְלֵית אֱלָהּ בָּר מִנֵּיהּ:  אֲרֵי בְּפִתְגָמָא, דְּחַשִּׁיבוּ מִצְרָאֵי לִמְדָּן יָת יִשְׂרָאֵל בֵּיהּ דָּנִנּוּן.
א' לפי המקרא היה אפשר אולי להבין, חו"ח, שיש כמה אלהים אבל הקב"ה הגדול בין כולם: כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל-הָאֱלֹהִים.
ב' אונקלוס בא ומתרגם ומפרש שהקב"ה הוא הגדול ואין אחר חוץ ממנו: אֲרֵי רָב יְיָ וְלֵית אֱלָהּ בָּר מִנֵּיהּ.

על דברים כאלה אומרים חז"ל שאסור לקרוא את התורה ללא הפירושים של חז"ל. אפשר אולי להגיד שהתורה היא לא אוסף סיפורים, מעשיות, או דברי הימים של עם ישראל. התורה היא משל שהקב"ה נתן לנו באהבה ובהשגחה אישית ללמדנו דרך ארץ, דרך התנהגות בעולם הזה מול הזולת וגם מול הקב"ה. הרי עם ישראל בניו ועבדיו, עם בחירתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה