יום ראשון, 22 בפברואר 2015

וַיִּהְיוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, יְרֵאִים אֶת-יְהוָה, וְאֶת-פְּסִילֵיהֶם, הָיוּ עֹבְדִים

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר מלאכים ב' פרק י"ז פסוק מא:
[ספר מלאכים ב' י"ז מא] וַיִּהְיוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, יְרֵאִים אֶת-יְהוָה, וְאֶת-פְּסִילֵיהֶם, הָיוּ עֹבְדִים; גַּם-בְּנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם, כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָם הֵם עֹשִׂים, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה
[מלבי"ם]  ויהיו אמנם הגוים האלה רצה לומר הכותים שהם לא הוזהרו על זאת והם נתונים תחת המערכת ומשטרי השמים, הם לא נצטוו על השיתוף והם כשעשו כן נקראים יראים את ה' במה שאת פסיליהם הם עובדים, גם בניהם ובני בניהם הם עושים עד היום הזה כאשר עשו אבותם וה' לא קצף עליהם ולא הענישם כי די להם בעבודה וביראה כזאת ולכן אחר שלא כחשו בהסבה הראשונה הגם שעבדו אלהים אחרים לא אכלו האריות בהם, הגם שישראל נענשו על זה וגלו מארצם, כי ישראל יצאו ממצרים ונתן להם תורה וכרת עמהם הברית :(הדגשה שלי) 
א' מלבי"ם בפירושו מבדיל בין ישראל, שהקב"ה נתן להם את התורה וכרת עמם ברית, לבין הכותים, שעשו גיור. אפילו שהכותים היראים את הקב"ה אבל גם עובדים עבודה זרה כפי שעשו אבותיהם, הכותים לא נענשים על העבודה הזרה שהם עובדים. לעומת זאת, ישראל כן נענש על זה. מלבי"ם מסביר שהסיבה היא הקשר העמוק והברית שבין הקב"ה לבין ישראל.
ב' ההבדל בין הקשר של הקב"ה עם ישראל לבין הקשר של הקב"ה עם כותים פעל אז לרעת ישראל. ישראל נענש קשה לעומת הכותים, אפילו שגם זה וגם זה יראי שמיים אבל גם עובדים עבודה זרה.

יכול להיות שההבדל שקיים לפי מלבי"ם בין ישראל לבין גרים מסביר תופעה נפוצה יחסית בימינו. לצערנו, יש גם יהודים וגם גרים שלא עושים מצוות הקב"ה. דבר זה יכול לבטל את הגיור של הגר אבל לא מבטל שייכותו של יהודי לעם ישראל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה