יום ראשון, 8 בפברואר 2015

וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר שמות פרשת בא:
[שמות י כב-כג] כב וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, עַל-הַשָּׁמָיִם; וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁלֹשֶׁת יָמִים.  כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו--שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם
א' בחיבור קודם שאלתי את עצמי, איך נעשה האות של מכת החושך. שמעתי שחז"ל אומרים שמכת החושך היא על-טבעית, ולכן אין לה הסבר.
ב' אומרים חז"ל שלכול מילה בתורה יש משמעות, היא נמצאת במקומה והתורה שונה לחלוטין, התורה איננה כבר אותה התורה שהקב"ה נתן אותה לנו, לעם ישראל, אם חסרה מילה ואפילו אות ממנה. אותו דבר אם מוסיפים לתורה מילה או אות למה שהקב"ה נתן לנו.
דרך אגב, ספר תורה פסול אם חסרה או נוספה אות אחת.
דרך אגב, ללמוד ולהבין את התורה בתרגום, זה להבין את הפשט שלה, אבל לא יותר זה. יש להזכיר שאת התרגום של אונקלוס קוראים אותו ביחד עם המקרא וגם ביחד עם הפירוש של רש"י.
ג' אומרים חז"ל שאסור לקרוא ולהבין את התורה לפי הפשט. ז"א, אסור לראות את התורה כאוסף של סיפורים או כספר דברי הימים של עם ישראל. דרך אגב, יש בתנ"ך, בסופו, ספר מיוחד של דברי הימים, היסטוריה, של עם ישראל. 
לכן, חשוב להבין כול מילה שבתורה, לא רק לפי הפשט, אלא ובמיוחד לפי הרמז, דרשה, וסוד, ז"א, למה המילה נמצאת במקומה בתורה. יכול להיות, שאפשר להבין את התורה כמשל, דרך הרמז, דרשה, וסוד.
ד' כתוב במקרא: וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם
ז"א, במושבות ובבתי עם ישראל כן היה אור, בזמן שבבתי מצרים, מסביב לבתי עם ישראל, ואפילו שכנים להם, היה חושך " לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו- ".
ה' אפשר אולי להבין את המקרא, אם נזכור אמירת חז"ל "תורה אור".
לכן, יכול להיות שבמושבות עם ישראל נהנו מאור התורה שהיה בהן. ידוע שבמושבות עם ישראל שבמצרים היו מדרשות ובתי כנסיות.
ו' לעומת זאת, במצרים היה חושך בגלל החטאים והזוהמה שלהם.
כתוב במקרא  " לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו " . יכול להיות שבין חטאיהם של מצרים היה גם החטא של שנאת הזולת, שנאת אחים בתוך מצרים. 
יכול להיות שחושך מצרים היה תופעה  פסיכולוגית, מן שגעון, שתפס את מצרים וגרם להם את הכול בשחור, כמו חושך, ולשנוא איש את אחיו.
ז' דרך אגב, שמעתי בדיחה:
"מה ההבדל בין מכת החושך, לבין המכות האחרות?"

"בכול המכות, היה אפשר לראות אותם, אבל מכת החושך לא ראו אותה, בגלל חושך מצרים שהיה במקום!" J

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה