יום שבת, 28 בפברואר 2015

וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית פרשת בראשית:
[בראשית א כח] וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ.
[פירוש רש"י] וכבשהחסר וי"וללמדך שהזכר כובש את הנקבה שלא תהא יצאנית, ועוד ללמדך שהאיש שדרכו לכבוש מצווה על פריה ורבייה ולא האשה:
א' אפשר אולי לשאול האם יש תירוץ למצווה זאת שהאיש מצווה לעשותה, בנוסף לפירוש של רש"י.
יכול להיות שבזמן התורה ואחר כך גם בזמן התלמוד וגם אחרי זה בזמן רש"י, האיש, הגבר, הוא השולט על תהליך פריה ורביה. הוא לבדו יכול למנוע תהליך זה, למשל על ידי הוצאת זרע על האדמה. לאישה אין אמצעים של מניעת הריון בתקופה ההי. לכן, על הגבר מוטלת מצוות פריה ורביה.
ב' אבל, בימינו, בשונה מהימים ההם,  המצב שונה לחלוטין. בימינו גם לאישה יש אמצעים למניעת הריון, יעלים לפחות כמו אצל הגבר, ואולי אפילו יותר יעילות.
ג' עוד יותר. בימינו האישה יכולה לבדה להביא ילד לעולם על ידי הפריה מלאכותית.

ד' לכן, יכול להיות שיש מקום לפסוק הלכה, שגם האישה מצווה בפריה ורביה, בדומה לאיש, לגבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה