יום חמישי, 11 במרץ 2021

פירוש התורה - [במדבר ג א] וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה בְּיוֹם דִּבֶּר יְהוָה אֶת מֹשֶׁה בְּהַר סִינָי.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

 כתוב בספר במדבר, פרשת במדבר:

[במדבר ג א] וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה בְּיוֹם דִּבֶּר יְהוָה אֶת מֹשֶׁה בְּהַר סִינָי.

[תרגום אונקלוס] וְאִלֵּין תּוֹלְדָת אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה בְּיוֹמָא דְּמַלֵּיל יְיָ יָת מֹשֶׁה בְּטוּרָא דְּסִינָי׃

[תרגום יונתן] וְאִלֵין יִחוּסֵי אַהֲרן וּמשֶׁה דְאִתְיְחָסוּ בְּיוֹמָא דְמַלֵיל יְיָ עִם משֶׁה בְּטוּרָא דְסִינָי:

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – במדבר דף 31]):

"ואלה ייחוסי אהרן ומשה שנולדו ביום דבר ה׳ עם משה בהר סיני."

-        לעניות דעתי, יש בפסוק זה בתרגום יונתן בתוספת שלו דְאִתְיְחָסוּ בְּיוֹמָא דְמַלֵיל יְיָ עִם משֶׁה בְּטוּרָא דְסִינָי שבעברית שנולדו

ביום דבר ה׳ עם משה בהר סיני.

רש"י מפרש:

ואלה תולדת אהרן ומשה - ואינו מזכיר אלא בני אהרן ונקראו תולדות משה לפי שלמדן תורה מלמד שכל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאלו ילדו

ביום דבר ה' את משה - נעשו אלו התולדות שלו שלמדן מה שלמד מפי הגבורה

אפשר אולי להציע תירוץ אחר: היום שהקב"ה דיבר עם משה רבינו ע"ה בהר סיני, זה יום מתן התורה למשה רבינו, ולבני ישראל. אפשר אולי להבין את התוספת שבפסוק בתרגום יונן, שזה היום שבו נולדו בני אהרון. תירוץ זה מזכיר אולי על מה שאומרים חז"ל על גר, שיום הגיור זה היום שנולד בו מחדש. לכן, יכול להיות כאן רמז שיום מתן התורה לבני ישראל בהר סיני הוא היום של הולדתם של בני ישראל, או, אולי, יום הולדתו של עם ישראל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה