יום חמישי, 11 במרץ 2021

פירוש התורה - [במדבר ג ג] אֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים הַמְּשֻׁחִים אֲשֶׁר מִלֵּא יָדָם לְכַהֵן.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

 כתוב בספר במדבר, פרשת במדבר:

[במדבר ג ג] אֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים הַמְּשֻׁחִים אֲשֶׁר מִלֵּא יָדָם לְכַהֵן.

[תרגום אונקלוס] אִלֵּין שְׁמָהָת בְּנֵי אַהֲרֹן כָּהֲנַיָּא דְּאִתְרַבִּיאוּ דְּאִתְקָרַב קוּרְבָּנְהוֹן לְשַׁמָּשָׁא׃

[תרגום יונתן] וְאִלֵין שְׁמָהַת בְּנֵי אַהֲרן כַּהֲנַיָא תַּלְמִידַיָא דְמשֶׁה רַבְּהוֹן דְיִשְרָאֵל וְאִתְקַרְיָן עַל שְׁמֵיהּ בְּיוֹמָא דְאִיתְרַבִּיאוּ מְטוּל דְאִיתְקָרֵיב קָרְבָּנֵיהוֹן לְשַׁמָשָׁא:

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – במדבר דף 32]):

"ואלה שמות בני אהרן הכהנים, תלמידי משה, רבן של ישראל, שנקראו על שמו, ביום שנמשחו, כדי שיתקרב קרבנם (לרצון) לכהן."

-        תרגום יונתן מוסיף תַּלְמִידַיָא דְמשֶׁה רַבְּהוֹן דְיִשְרָאֵל וְאִתְקַרְיָן עַל שְׁמֵיהּ שבעברית תלמידי משה, רבן של ישראל, שנקראו

על שמו.

מילים אלה כאן בתרגום יונתן מתאימות לפירוש רש"י לפסוק קודם [במדבר ג א]:

ואלה תולדת אהרן ומשה - ואינו מזכיר אלא בני אהרן ונקראו תולדות משה לפי שלמדן תורה מלמד שכל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאלו ילדו

ביום דבר ה' את משה - נעשו אלו התולדות שלו שלמדן מה שלמד מפי הגבורה

לעניות דעתי, זאת אולי דוגמה קלסית של עליונות הרוח על החומר: משה רבינו ע"ה, המלמד תורה את נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר, וְאִתְקַרְיָן עַל שְׁמֵיהּ, כאשר אהרון הכהן הוא אביהם הביולוגי. לעניות דעתי, זה אחד מן העקרונות המיוחדים של היהדות, עליונות הרוח על החומר!

סיפרתי דברים אלה לתלמיד חכם. הוא ענה שהעיקרון של עליונות הרוח על החומר, על הגשמיות, הוא עיקרון לא רק ביהדות, אלא עיקרון קיים בכול העולם הנברא על יד הקב"ה. נכון מאד! לכן, אני מתקן את עצמי: עיקרון זה קיים בכול העולם, אבל ביהדות מקיימים, מיישמים אותו, מתנהגים לפיו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה