בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר דברים פרשת עקב:
[דברים
ז יט] המסות הגדלת אשר-ראו עיניך ...
[תרגום
אונקלוס ת"א] נסין רברבין די חזאה עינך ...
[רש"י]
המסות. נסיונות :
א'
מקרא, מסות > ת"א, נסין
ארמית,
נסה > מילון ארמית-עברית, נסה > מילון עברית-עברית, בדק
מקרא,
מסה > מילון עברית-עברית מילוג, מס, שלה > מילון עברית-עברית, מס, כסף שגובה
השלטון מאזרחיו על מנת לממן פעולותיו
ב'
הפסוק השלם בתורה הוא:
[דברים
ז יט] הַמַּסֹּת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ, וְהָאֹתֹת
וְהַמֹּפְתִים וְהַיָּד הַחֲזָקָה וְהַזְּרֹעַ הַנְּטוּיָה, אֲשֶׁר הוֹצִאֲךָ,
יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; כֵּן-יַעֲשֶׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְכָל-הָעַמִּים,
אֲשֶׁר-אַתָּה יָרֵא, מִפְּנֵיהֶם.
כנראה
אונקלוס ורש"י עליהם השלום מסכימים על הפירוש של המילה מסות שבמקרא, והוא
ניסיונות. לעניות דעתי, כוונתם לניסיונות של מצרים או את המס הכבד שמצרים שלמה.
ג'
בהמשך לדברים אלה, לעניות דעתי, אפשר אולי להרחיב את שיח על הפסוק הזה.
-
אפשר
אולי להרחיב ולאחד את 'מסות' עם ' וְהָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים' , ז"א, ניסים
שהקב"ה עשה למענם של עם ישראל.
-
לכן,
אפשר אולי להגיד שהניסים שהקב"ה עשה לעמו, עם ישראל, הם ניסיונות אבל עבור
הקב"ה מצדו של עם ישראל.
ד'
יש כמה פסוקים בתורה בקשר kניסיונות
שעם ישראל מנסים את הקב"ה:
[שמות
יז ז] ז וַיִּקְרָא
שֵׁם הַמָּקוֹם, מַסָּה וּמְרִיבָה: עַל-רִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל
נַסֹּתָם אֶת-יְהוָה לֵאמֹר, הֲיֵשׁ יְהוָה בְּקִרְבֵּנוּ, אִם-אָיִן.
[דברים
ו טז] לֹא
תְנַסּוּ, אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, כַּאֲשֶׁר נִסִּיתֶם, בַּמַּסָּה.
-
בפסוקים
אלה, 'מסה ' זה ניסיון שמנסים עם ישראל את הקב"ה.
-
לכן,
הניסים שהקב"ה עושע לעם ישראל, הם ניסיונות שעם ישראל מנסה את הקב"ה.
-
אבל,
לפי הפסוקים אלה, אין לנסות את הקב"ה!
ה'
לענות דעתי, אפשר אולי להגיד, שלכן, הקב"ה לא
רוצה לעשות ניסים אלא כאשר הוא חייב ואין דרך אחרת, דרך הטבע, לפתור את בעיותם של
עם ישראל.
ו'
לכן, אפשר להמשיך ולהוסיף, עם ישראל צריכים לדאוג
בעצמם שבעזרת השם לא ליצור בעיות ללא פתרון טבעי, ז"א, בעיות שדורשות
ההתערבות העל טבעית של הקב"ה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה