יום רביעי, 12 בנובמבר 2014

וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה.

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית פרשה לך לך:
[בראשית יב ג] ואֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה
[תרגום אונקלוס] ג ואבריך, מברכך, ומלטטך, אלוט; ויתברכון בדילך, כול זרעיית ארעא
א' רש"י מפרש: ונברכו בךיש אגדות רבות. וזהו פשוטו, אדם אומר לבנו תהא כאברהם, וכן כל ונברכו בך שבמקרא, וזה מוכיח, בך יברך ישראל לאמר ישימך אלהים כאפרים וכמנשה (בראשית מח, כ.): (רש"י)
מקובל לפרש שכול עמי העולם נברכהו בידי אברהם אבינו.
ב' אונקלוס מפרש ומתרגם " כול זרעיית ארעא" .
-          יכול להיות שנברכן כול שעל האדמה וכול שצומח מן האדמה.
-          יכול להיות שנברכה רק הארץ שזה ארץ ישראל.
ג' גם כתוב בספר בראשית, בירכת הקב"ה לאברהם אבינו:
[בראשית י"ח יח] וְאַבְרָהָם--הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל, וְעָצוּם; וְנִבְרְכוּ-בוֹ--כֹּל, גּוֹיֵי הָאָרֶץ
[תרגום אונקלוס] ואברהם--מהוה יהוי לעם סגי, ותקיף; ויתברכון בדיליה--כול, עממי ארעא. 
כאן, אונקלוס מפרש בבירור " ויתברכון בדיליה--כול, עממי ארעא" , ז"א, 'ויתברכו בגללך כול עמי הארץ או ההאדמה'.
אפשר לשאול, למה השינוי בברכה, בתכולת הברכה. יכול להיות שאין שינוי, אלא פעם היה כול שקיים בארץ והפעם כול אומות העולם. תכולת הברכה גדלה בהדרגה מהארץ לתבל. יכול להיות בגלל העלייה בפנימיות של אברהם אבינו והתקרבותו יותר ויותר קרובה להקב"ה. ברכה זאת " ויתברכון בדיליה--כול, עממי ארעא" נעשת אחרי שאברהם אבינו עשה לעצמו ולבני ביתו את ברית המילה.
האם יש לקח בזה? בוודי! עם ישראל יכול להשפיע לטובה ודרכו לברך גם את אומות העולם אך ורק כאשר עם ישראל בעצמו יעלה בקדושה ויתקרב אל הקב"ה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה