בס"ד
דברים חיים חדשים
כתוב בספר בראשית פרשת מקץ:
[בראשית
מא ח] וַיְהִי בַבֹּקֶר, וַתִּפָּעֶם רוּחוֹ, וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא
אֶת-כָּל-חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם, וְאֶת-כָּל-חֲכָמֶיהָ; וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם
אֶת-חֲלֹמוֹ, וְאֵין-פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה.
[תרגום אונקלוס] והוה בצפרא, ומיטרפא רוחיה, ושלח וקרא
ית כל חרשי מצריים, וית כל חכימהא; ואשתעי פרעה להון ית חלמיה, ולית דפשר יתהון
לפרעה.
[תרגום יונתן] וַהֲוָה בְּצַפְרָא
וּמְטַרְפָא רוּחֵיהּ וְשָׁדַר וּקְרָא יַת כָּל חַרְשֵׁי מִצְרָאֵי וְיַת כָּל
חַכִּימָהָא וְאִישְׁתָּעֵי פַּרְעה לְהוֹם יַת חֶלְמַיָא וְלָא הֲוָה אֶפְשַׁר
לִגְבַר דִי יִפְשַׁר יָתֵיהּ אֲרוּם מִן קֳדָם יְיָ אִסְתַּקֵף מִן בִּגְלַל דִי
מָטָא זִמְנֵיהּ דְיוֹסֵף לְמִיפַּק מִן בֵּית אֲסִירֵי
א' יונתן מוסיף ומסביר, בתרגום חופשי
לעברית, לא היה יכול איש לפרש את החלום, בגלל הרצון של הקב"ה להוציא את
יוסף מבית הסהר .
ב' לכן, לעניות דעתי, יונתן מביא את
העיקרון הגדול של השגחה פרטית של הקב"ה על עם ישראל, ובמקרה הזה על יוסף.
ג' לפי ההסבר של יונתן, החכמים של מצרים
לא יכלו לפרש את החלום מפני שהקב"ה הסתיר את הפירוש מהם. וזאת כדי להצטרך
ליוסף ולהוציא אותו בבית הסהר.
ד' אפשר אולי לשאול, והרבה פעמים אפשר
לשאול שאלה זאת, הקב"ה לא היה יכול להוציא את יוסף מבית הסהר על ידי נס, על
ידי מעשה על טבעי?
התשובה היא שהקב"ה עושה את הניסים
בדרך הטבע. לכול נס יש מחיר שהאנשים משלמים. כמה שהנס 'טבעי' יותר, התשלום נמוך
יותר. לכן, יכול להיות שגם זה סימן של אהבת הקב"ה לעם ישראל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה