יום ראשון, 6 בדצמבר 2015

לָמָּה גָנַבְתָּ, אֶת-אֱלֹהָי

כתוב בספר בראשית פרשת ויצא:
[בראשית לא ל, לב, לד, לה] ל וְעַתָּה הָלֹךְ הָלַכְתָּ, כִּי-נִכְסֹף נִכְסַפְתָּה לְבֵית אָבִיךָ; לָמָּה גָנַבְתָּ, אֶת-אֱלֹהָי. לב עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת-אֱלֹהֶיךָ, לֹא יִחְיֶה--נֶגֶד אַחֵינוּ הַכֶּר-לְךָ מָה עִמָּדִי, וְקַח-לָךְ; וְלֹא-יָדַע יַעֲקֹב, כִּי רָחֵל גְּנָבָתַם. לד וְרָחֵל לָקְחָה אֶת-הַתְּרָפִים, וַתְּשִׂמֵם בְּכַר הַגָּמָל--וַתֵּשֶׁב עֲלֵיהֶם; וַיְמַשֵּׁשׁ לָבָן אֶת-כָּל-הָאֹהֶל, וְלֹא מָצָא.  לה וַתֹּאמֶר אֶל-אָבִיהָ, אַל-יִחַר בְּעֵינֵי אֲדֹנִי, כִּי לוֹא אוּכַל לָקוּם מִפָּנֶיךָ, כִּי-דֶרֶךְ נָשִׁים לִי; וַיְחַפֵּשׂ, וְלֹא מָצָא אֶת-הַתְּרָפִים
א' לבן הארמי מדבר על לָמָּה גָנַבְתָּ, אֶת-אֱלֹהָי .
יעקב אבינו עונה לו גם עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת-אֱלֹהֶיךָ .
ב' אבל, בהמשך וְרָחֵל לָקְחָה אֶת-הַתְּרָפִים, וגם התורה אומרת וְלֹא מָצָא אֶת-הַתְּרָפִים .
ג' לכן, יכול להיות שיש כאן רמז של דרך ארץ:
-          הַתְּרָפִים הם עבור לבן הארמי אֱלֹהָים . אבל, יעקב אבינו עונה ללבן הארמי באותם המושגים של לבן עצמו, אֶת-אֱלֹהֶיךָ .
ז"א, יעקב אבינו לא פוגע ברגשות הדתיות של לבן, אלא מכבד אותם.
לעומת זאת, רחל אמנו כבר לא מאמינה באלילי אביה. בשבילה, אלה הַתְּרָפִים, או בתרגום אונקלוס ית צלמניא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה