כתוב בספר בראשית פרשת ויצא:
[בראשית
לא ל, לב, לד, לה] ל וְעַתָּה הָלֹךְ הָלַכְתָּ, כִּי-נִכְסֹף
נִכְסַפְתָּה לְבֵית אָבִיךָ; לָמָּה גָנַבְתָּ, אֶת-אֱלֹהָי.
לב עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא
אֶת-אֱלֹהֶיךָ, לֹא יִחְיֶה--נֶגֶד אַחֵינוּ הַכֶּר-לְךָ מָה עִמָּדִי,
וְקַח-לָךְ; וְלֹא-יָדַע יַעֲקֹב, כִּי רָחֵל גְּנָבָתַם.
לד וְרָחֵל לָקְחָה
אֶת-הַתְּרָפִים, וַתְּשִׂמֵם בְּכַר הַגָּמָל--וַתֵּשֶׁב עֲלֵיהֶם;
וַיְמַשֵּׁשׁ לָבָן אֶת-כָּל-הָאֹהֶל, וְלֹא מָצָא. לה וַתֹּאמֶר אֶל-אָבִיהָ,
אַל-יִחַר בְּעֵינֵי אֲדֹנִי, כִּי לוֹא אוּכַל לָקוּם מִפָּנֶיךָ, כִּי-דֶרֶךְ
נָשִׁים לִי; וַיְחַפֵּשׂ, וְלֹא מָצָא אֶת-הַתְּרָפִים.
א' לבן הארמי מדבר על לָמָּה
גָנַבְתָּ, אֶת-אֱלֹהָי .
יעקב אבינו עונה לו גם עִם אֲשֶׁר
תִּמְצָא אֶת-אֱלֹהֶיךָ .
ב' אבל, בהמשך וְרָחֵל לָקְחָה
אֶת-הַתְּרָפִים, וגם התורה אומרת וְלֹא מָצָא אֶת-הַתְּרָפִים .
ג' לכן, יכול להיות שיש כאן רמז של דרך
ארץ:
-
הַתְּרָפִים הם עבור לבן הארמי אֱלֹהָים . אבל,
יעקב אבינו עונה ללבן הארמי באותם המושגים של לבן עצמו, אֶת-אֱלֹהֶיךָ .
ז"א, יעקב אבינו לא פוגע ברגשות
הדתיות של לבן, אלא מכבד אותם.
לעומת זאת, רחל אמנו כבר
לא מאמינה באלילי אביה. בשבילה, אלה הַתְּרָפִים, או בתרגום אונקלוס ית
צלמניא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה