יום חמישי, 21 בינואר 2016

כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי הָעִבְרִים

בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בספר שמות פרשת בא:
[שמות י ג]  וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, אֶל-פַּרְעֹה, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי הָעִבְרִים, עַד-מָתַי מֵאַנְתָּ לֵעָנֹת מִפָּנָי; שַׁלַּח עַמִּי, וְיַעַבְדֻנִי
[תרגום אונקלוס] וְעָאל מֹשֶׁה וְאַהֲרוֹן, לְוָת פַּרְעֹה, וַאֲמַרוּ לֵיהּ כִּדְנָן אֲמַר יְיָ אֱלָהָא דִּיהוּדָאֵי, עַד אִמַּתִּי מְסָרֵיב אַתְּ לְאִתְכְּנָעָא מִן קֳדָמָי; שַׁלַּח עַמִּי, וְיִפְלְחוּן קֳדָמָי.
[תרגום יונתן] וְאָעַל משֶׁה וְאַהֲרן לְוַת פַּרְעה וַאֲמָרוּ לֵיהּ כִּדְנָא אָמַר יְיָ אֱלָהָא דְיִשְרָאֵל עַד אֵימַת מְסָרֵב אַנְתְּ (מִן) לְמִתְכְּנָעָא מִן קֳדָמַי פְּטוֹר יַת עַמִּי וְיִפְלְחוּן קֳדָמַי:
א' במקרא כתוב אֱלֹהֵי הָעִבְרִים , בתרגום אונקלוס כתוב אֱלָהָא דִּיהוּדָאֵי , בתרגום יונתן כתוב אֱלָהָא דְיִשְרָאֵל .
ב' בקשר למקור הָעִבְרִים יש אולי לפחות שלושה תירוצים:
-          אברהם הוא מעבר הנהר, לכן נקרא העברי, ואחריו יצחק, יעקב, וצאצאי יעקב.
-          כתוב בספר בראשית פרשת נח:
[בראשית י כא-לב] כא וּלְשֵׁם יֻלַּד, גַּם-הוּא:  אֲבִי, כָּל-בְּנֵי-עֵבֶר--אֲחִי, יֶפֶת הַגָּדוֹל.  כב בְּנֵי שֵׁם, עֵילָם וְאַשּׁוּר, וְאַרְפַּכְשַׁד, וְלוּד וַאֲרָם.  כג וּבְנֵי, אֲרָם--עוּץ וְחוּל, וְגֶתֶר וָמַשׁ.  כד וְאַרְפַּכְשַׁד, יָלַד אֶת-שָׁלַח; וְשֶׁלַח, יָלַד אֶת-עֵבֶר.  כה וּלְעֵבֶר יֻלַּד, שְׁנֵי בָנִיםשֵׁם הָאֶחָד פֶּלֶג, כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ, וְשֵׁם אָחִיו, יָקְטָן.  כו וְיָקְטָן יָלַד, אֶת-אַלְמוֹדָד וְאֶת-שָׁלֶף, וְאֶת-חֲצַרְמָוֶת, וְאֶת-יָרַח.  כז וְאֶת-הֲדוֹרָם וְאֶת-אוּזָל, וְאֶת-דִּקְלָה.  כח וְאֶת-עוֹבָל וְאֶת-אֲבִימָאֵל, וְאֶת-שְׁבָא.  כט וְאֶת-אוֹפִר וְאֶת-חֲוִילָה, וְאֶת-יוֹבָב; כָּל-אֵלֶּה, בְּנֵי יָקְטָן.  ל וַיְהִי מוֹשָׁבָם, מִמֵּשָׁא, בֹּאֲכָה סְפָרָה, הַר הַקֶּדֶם.  לא אֵלֶּה בְנֵי-שֵׁם, לְמִשְׁפְּחֹתָם לִלְשֹׁנֹתָם, בְּאַרְצֹתָם, לְגוֹיֵהֶם.  לב אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי-נֹחַ לְתוֹלְדֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם; וּמֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ הַגּוֹיִם, בָּאָרֶץ--אַחַר הַמַּבּוּל.  {פ}
            לכן, כול צאצאי עבר נקראים העבריים, ביניהם גם אברהם אבינו, יצחק אבינו, יעקב אבינו, וצאצאיו.
-          כול העמים מעבר הנהר נקראים עבריים. לכן, גם אבותינו ואנחנו בעקבותיהם נקראים עבריים.

ג' יכול להיות שגם אונקלוס וגם יונתן רוצים להבדיל את עם ישראל משאר העמים שמעבר הנהר, ז"א, משאר העמים העבריים. לכן, קוראים לנו יהודיים, או ישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה