בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בספר ויקרא פרשה אחרי מות:
[ויקרא ט זיז] וְכָל-אָדָם לֹא-יִהְיֶה בְּאֹהֶל מוֹעֵד, בְּבֹאוֹ
לְכַפֵּר בַּקֹּדֶשׁ--עַד-צֵאתוֹ; וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ, וּבְעַד
כָּל-קְהַל יִשְׂרָאֵל.
[תרגום אונקלוס] וְכָל אֲנָשׁ לָא יְהֵי בְּמַשְׁכַּן זִמְנָא,
בְּמֵיעֲלֵיהּ לְכַפָּרָא בְּקֻדְשָׁא--עַד מִפְּקֵיהּ; וִיכַפַּר עֲלוֹהִי
וְעַל אֲנָשׁ בֵּיתֵיהּ, וְעַל כָּל קְהָלָא דְּיִשְׂרָאֵל.
[תרגום יונתן] וְכָל אֵינַשׁ לָא יְהֵי בְמַשְׁכַּן זִמְנָא בִּזְמַן מֵיעֲלֵיהּ
לְכַפָּרָא בְּקוּדְשָׁא עַל חוֹבֵיהוֹן דְיִשְרָאֵל עַד זְמַן מִפְקֵיהּ וִיכַפֵּר
עֲלוֹי וְעַל אֱנַשׁ בַּיְיתֵיהּ וְעַל כָּל קְהָלָא דְיִשְרָאֵל:
א' לעניות דעתי, הפסוק וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ, וּבְעַד
כָּל-קְהַל יִשְׂרָאֵל נראה לי מדהים!
הברכה של הכהן הגדול בעדו ובעד בני ביתו, היא קשורה מידית עם הברכה בעד
כול עם ישראל!
ב' יכול להיות שפסוק זה, הוא המודל עבור הברכה
"לרפואה שלמה ובריאות איתנה בתוך כול שאר חולי עמך בית ישראל !".
ג' עיקרון דומה מופיע גם בברכה לרפואה:
רְפָאֵנוּ ה' וְנֵרָפֵא, הוֹשִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה, כִּי
תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה,
וְהַעֲלֵה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל-תַּחֲלוּאֵינוּ
וּלְכָל-מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל-מַכּוֹתֵינוּ.
כִּי אֵל רוֹפֵא נֶאֱמָן וְרַחֲמָן אָתָּה.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', רוֹפֵא חוֹלֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.
ד' יכול להיות שפסוק זה דומה כעקרון אמירת
חז"ל "כול ישראל ערבים זה לזה!".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה