בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית טו ו] וְהֶאֱמִן, בַּיהוָה; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה.
[תרגום
אונקלוס] והימין, במימרא דה'; וחשבה ליה, לזכו.
[תרגום
יונתן] וַהֲוַת
לֵיהּ הֵימְנוּתָא בְּמֵימְרָא דַיְיָ וְחַשְׁבָהּ לֵיהּ לִזְכוּ דְלָא אַטַח
לְקַמֵיהּ בְּמִילִין:
א'
תרגום יונתן בעברית
([שרת"י במדינות – בראשית דף 142]):
"והיה
לו אמונה במאמר של ה' וחשבה לו לצדקה שלא הטיח לפניו בדברים."
לפי
מילון עברית עברית BABYLON
:
לטיח
- לטעון נגד, להגיד בכעס
ב'
רש"י מפרש:
ויחשבה
לו צדקה - הקב"ה חשבה
לאברם לזכות ולצדקה על האמונה שהאמין בו ד"א במה אדע לא שאל לו אות
אלא אמר לפניו הודיעני באיזה זכות יתקיימו בה אמר לו הקב"ה בזכות הקרבנות.
ג'
התנהגות זאת למופת של אברהם אבינו ע"ה מזכירה
התנהגותו של אהרון הכהן הגדול ע"ה, בזמן המתת נדב ואביהו, בניו של אהרון, על
ידי אש הקב"ה. ראה ספר ויקרא, פרק י':
[ויקרא
י א-ג] א וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ,
וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ, וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ, קְטֹרֶת; וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי
יְהוָה, אֵשׁ זָרָה--אֲשֶׁר לֹא צִוָּה, אֹתָם. ב וַתֵּצֵא
אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהוָה, וַתֹּאכַל אוֹתָם; וַיָּמֻתוּ, לִפְנֵי יְהוָה. ג וַיֹּאמֶר
מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן, הוּא אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ,
וְעַל-פְּנֵי כָל-הָעָם, אֶכָּבֵד; וַיִּדֹּם, אַהֲרֹן.
ד'
הרמז בפסוק זה גדול, ויש ללמוד ממעשיהם של אבותינו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה