יום ראשון, 17 בספטמבר 2017

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר אַבְרָם, אֶל-מֶלֶךְ סְדֹם: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית יד כב]  וַיֹּאמֶר אַבְרָם, אֶל-מֶלֶךְ סְדֹם:  הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ
[תרגום אונקלוס]  ואמר אברם, למלכא דסדום:  ארימית ידי בצלו קודם ה' אל עילאה, דקנייניה שמיא וארעא.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר אַבְרָם לְמַלְכָּא דִסְדוֹם אֲרֵימִית יָדִי בִּשְׁבוּעָה קֳדָם יְיָ אֱלָהָא עִילָאָה דִבְגִין צַדִיקַיָא קָנָא בְּקִנְיָינֵיהּ שְׁמַיָא וְאַרְעָא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 137]):
"ויאמר אברם אל מלך סדום: הרמותי ידי בשבועה לפני ה' א-ל עליון, שבגלל הצדיקים קנה בקניינו שמים וארץ."
ב' כתוב במקרא הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן תרגום אונקלוס ארימית ידי בצלו קודם ה' אל עילאה תרגום יונתן אֲרֵימִית יָדִי בִּשְׁבוּעָה קֳדָם יְיָ אֱלָהָא עִילָאָה .
תרגומים מסבירים את המקרא ארימית ידי בצלו , ז"א, בעברית הרמתי ידי בתפילה או אֲרֵימִית יָדִי בִּשְׁבוּעָה , ז"א, בעברית הרמותי ידי בשבועה .
ראיתי במילון עברית-עברית BABYLON את ההסבר על הרמת ידיים:
הרים ידיים - אמר נואש, ויתר, נסוג
לעומת זאת, בפסוק שלנו כאן, גם במקרא וגם בתרגומים, להרים ידיים זה לא בכלל להתייאש, לוותר, לסגת, אלא להתפלל לקדוש ברוך הוא, לבקש עזרה ממנו, להישבע לו על אמונה שלמה.
יש הבדל באידאולוגיה, במחשבה, בתפיסת החיים: אין בכלל ייאוש, אין בכלל ויתור או נסיגה. ברגעים שקשה לנו, עלינו להרים את הידיים אל הקב"ה ולבקש ממנו ישועה.
ג' תרגום יונתן מוסיף דִבְגִין צַדִיקַיָא או בעברית שבגלל הצדיקים .
יש כאן אולי רמז גדול: הקב"ה ברא את השמים ואת הארץ למען הצדיקים שבעולם. העולם כולו קיים בגלל הצדיקים. לכן, כדאי ביותר להיות בין הצדיקים, להבטיח שחס וחלילה ברגע מסוים יחסר צדיק והעולם ייחרב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה