בס"ד
דברים חיים רחמים
האם יכול
להיות שמחשב הטאבלט מותר לשימוש בשבת עבור קריאת ספרי קודש?
תשובה:
אסור! אבל אולי מעניין לחשוב על הסבר אפשרי.
לפי מכון 'צומת', ניתן לומר שמסקנת הדברים היא לאסור הפעלה
חשמלית בשבת:
א. משום 'מבעיר – אם' יש במכשיר תיל לוהט, כמו נורת ליבון או גוף חימום.
ב. משום 'בונה' או מכה בפטיש' דאורייתא - דעת
החזו"א בכל הפעלת מכשיר חשמלי והוצאתו 'ממוות לחיים'.
ג. משום 'מוליד זרם ' דרבנן,
המועתק מאיסורי 'מוליד' דומים שיש בהם יצירה.
אבל, לגבי הטאבלט:
א. אין בטאבלט תיל לוהט או נורת ליבון או
גוף חימום.
ב. כול הפעולות בטאבלט נעשות על גבי מסך
מגע שדומה לקבל, ולא על ידי שינוי או החלפת נגדים.
ג.
אפשר
להשאיר את הטאבלט דלוק מלפני כניסת השבת או להדליק אותו בשבת על ידי שיטות מקובלות
של הדלקת מכשירים חשמליים בשבת, כמו שיטת 'גרמא', הדלקה בשעות מסוימות מתוכננות
מראש, או להשאיר את הטאבלט דלוק כול הזמן בעוצמות תאורה נמוכות אבל עדיין ניתנות
להבחנה בעין האדם.
יכול להיות שהתירוץ של איסור שימוש בטאבלט
בשבת הוא "מחשש של מראית העין" , מעשים שמצד עצמם אינם אסורים, וגזרו חז"ל שלא לעשותם מפני שהרואים יחשדו בו
שעושה איסור, "והייתם נקיים מהשם ומישראל".
וזה, אפילו שכנראה אפשר לישר את כול
הבעיות ההלכתיות האחרות הקשורות לשימוש בטאבלט בשבת.
הדבר דומה לאיסורים הקשורים ל-'בשר בחלב':
"רֵאשִׁית
בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה’ אֱלֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי
בַּחֲלֵב אִמּוֹ" (שמות ל"ד יח-כו).
האיסור אינו כולל בשר דגים
וחגבים
(אף לא מדרבנן), וכן אינו חל על חלב אם, אך מחשש של מראית העין נפסק לא לבשל בכל חלב.
עוד תירוץ
אפשרי לאיסור הטאבלט בשבת הוא "לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי
עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי יְהוָה" ספר ויקרא, פרק י"ט, פסוק י"ד , ז"א לא ליצר ולהביא פיתויים בפני אנשים, פיתויים שיכולים להכשיל אותם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה