בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ
בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ
וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ
לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד
תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב
בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ב ב] וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי,
מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ
אֲשֶׁר עָשָׂה.
[תרגום
אונקלוס] ושיצי ה' ביומא שביעאה, עבידתיה דעבד; ונח ביומא שביעאה, מכל עבידתיה
דעבד.
[תרגום
יונתן] וּשְׁלִים יְיָ בְּיוֹמָא שְׁבִיעָאָה עֲבִידְתֵּיהּ דְעָבַד וְעִישַרְתֵּי
עִיסְקִין דִבְרָא בֵּינֵי שִׁמְשְׁתָא וְנַח בְּיוֹמָא שְׁבִיעָאָה מִכָּל
עֲבִידְתֵּיהּ דְעָבָד:
א'
תרגום יונתן מוסיף, ותרגומו לעברית ([שרת"י
במדינות – בראשית דף 27]) :
וגמר
ה׳ ביום השביעי מלאכתו אשד עשה, ועשרת הדברים שברא בין השמשות, וינח ביום השביעי
מכול מלאכתו אשר עשה.
ב'
עשרת הדברים שנבראו בין השמשות ניתנות במסכת אבות, פרק
ה' משנה ו':
ג'
אפשר אולי עוד לשאול, למה יש אולי חזרה וַיְכַל
אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וגם וַיִּשְׁבֹּת
בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה
יכול
להיות אולי תירוץ הבא:
-
וַיְכַל
אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה מראה
שהקב"ה סיים מלאכתו שעשה בששת ימי הבריאה.
-
וַיִּשְׁבֹּת
בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה מראה
שהקב"ה לא עשה דבר אחר אלא אך ורק שבת-שבתון ביום השבת.
-
ז"א,
אין תיקונים, תוספות, שיפורים ביום השבת, אפילו לעבודות שנעשו קודם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה