יום רביעי, 21 בדצמבר 2016

וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ב יז] וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ:  כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת.
[תרגום אונקלוס]  ומאילן, דאכלי פירוהי חכמין בין טב לביש--לא תיכול, מיניה:  ארי, ביומא דתיכול מיניה--ממת תמות
[תרגום יונתן] וּמֵאִילַן דְאָכְלִין פֵּירוֹהִי חַכְּמִין לְמִידַע בֵּין טַב לְבִישׁ לָא תֵיכוּל מִנֵיהּ אֲרֵי בְּיוֹמָא דְתֵיכוּל מִנֵיהּ תְּהֵי חַיָיב קְטוֹל
א' לעניות דעתי, התרגומים דומים למקרא, אפילו מילה במילה.
ב' כתוב בתרגומים חכמין בין טב לביש וגם חַכְּמִין לְמִידַע בֵּין טַב לְבִישׁ , יכול להיות רמז שידיעת טוב ורע, זאת חוכמה!
-          לפי חז"ל, חוכמה משיגים על ידי לימוד. לכן, הַדַּעַת טוֹב וָרָע , משיגים על ידי לימוד, ולימוד זה לימוד התורה!
-          קשה לקבל על הדעת שהקב"ה רוצה למנוע מאדם לדעת טוב ורע. הרי כתוב בספר תהילים, ספר הנבואה של דוד המלך:
[תהילים לד טו] סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב;    בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
לכן, יכול להיות שהקב"ה רוצה שאדם ידע וילמד טוב ורע על ידי עבודה קשה, על ידי השתדלות מרבית, הרי "יגעת ומצאת – תאמין". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה