יום רביעי, 1 באפריל 2020

פירוש התורה - וּמָשַׁחְתָּ אֶת-הַכִּיֹּר, וְאֶת-כַּנּוֹ; וְקִדַּשְׁתָּ, אֹתוֹ.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת פקודי:
[שמות מ יא] וּמָשַׁחְתָּ אֶת-הַכִּיֹּר, וְאֶת-כַּנּוֹ; וְקִדַּשְׁתָּ, אֹתוֹ.
[תרגום אונקלוס] וּתְרַבֵּי יָת כִּיּוֹרָא, וְיָת בְּסִיסֵיהּ; וּתְקַדֵּישׁ, יָתֵיהּ.
[ספר שמות] וּתְרַבֵּי יַת כִּיּוֹרָא וְיַת בְּסִיסֵיהּ וּתְקַדֵּשׁ יָתֵיהּ מְטוּל יְהוֹשֻׁעַ מְשׁוּמְשָׁנָךְ רַבָּא דְסַנְהֶדְרִין דְּעִמֵּיהּ דְּעַל יְדוֹי עֲתִידָא אַרְעָא דְיִשְרָאֵל לְאִיתְפַּלְגָא וּמְשִׁיחָא בַּר אֶפְרַיִם דְּנָפִיק מִינֵיהּ דְּעַל יְדוֹי עֲתִידִין בֵּית יִשְרָאֵל לִמְנַצְחָא לְגוֹג וּלְסִיעָתֵיהּ בְּסוֹף יוֹמַיָא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 474]):
"ומשחת את הכיור ואת כנו וקידשת אותו, בשביל יהושע משרתך גדול הסנהדרין של עמו, שעל ידו עתידה הארץ של ישראל להיחלק, ומשיח בן אפרים היוצא ממנו, שעל ידו עתידים בית ישראל לנצח לגוג ולסיעתו באחרית הימים."
-          יהושע השתייך לשבט אפרים והיה נכדו של אלישמע בן עמיהוד, נשיא שבט אפרים.
-          תרגום יונתן מקשר בין משיחת המשכן, המזבח, הכיור, הכלים שבמשכן, וְקִדַּשְׁתָּ, אֹתוֹ, לבין המשוחים שבעם ישראל, מלכות
יהודה, ומלך המשיח עתיד לצאת ממנה, אהרון ובניו, ואליהו הכהן, יהושוע, ומשיח בן אפרים עתיד לצאת ממנו. גם כאן יש הקשר בין השמיים, המשכן והכלים הקדושים שלו, לבין הארץ, המנהיגים בשר ודם של עם ישראל. אבל, המנהיג בשר ודם הוא השורש של משיח האלוקי עתיד לגאול את עם ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה