יום רביעי, 22 באפריל 2020

פירוש התורה - וְאִם-מִנְחַת מַרְחֶשֶׁת, קָרְבָּנֶךָ--סֹלֶת בַּשֶּׁמֶן, תֵּעָשֶׂה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



 כתוב בספר ויקרא, פרשת ויקרא:
[ויקרא ב ז] וְאִם-מִנְחַת מַרְחֶשֶׁת, קָרְבָּנֶךָ--סֹלֶת בַּשֶּׁמֶן, תֵּעָשֶׂה.
[תרגום אונקלוס] וְאִם מִנְחָתָא רָדְתָא, קֻרְבָּנָךְ--סֹלֶת בִּמְשַׁח, תִּתְעֲבֵיד.
[תרגום יונתן] וְאִין מִנְחַת מַרְתְּחָא קָרְבָּנָךְ סְמִידָא רְתַח בִּמְשַׁח תִּתְעֲבֵיד
א' תרגום יונתן בעברית:
"ואם מנחה מרחשת היא, קורבנך סולת רותחת בשמן תעשה."
רָתְחָא (ברכות סב ב)   -   רוֹתַחַת
מַרְתְּחָא   -   מַרְתִּיחָה; מַכְעִיסָה
-          רש"י מםרש:
מרחשת (מנחות סג) כלי הוא שהיה במקדש עמוק ומתוך שהיא עמוקה שמנה צבור ואין האור שורפו לפיכך מעשה מנחה העשויין לתוכה רוחשין כל דבר רך ע"י משקה נראה כרוחש ומנענע
-          מדרש ספרא מפרש:
ואם מנחת מרחשת קרבנך -- מה בין מחבת למרחשת? אלא שהמרחשת יש לה כיסוי והמחבת אין לה כיסוי, דברי ר' יוסי הגלילי.
ר' חנניה בן גמליאל אומר מרחשת עמוקה ומעשיה רוחשין, מחבת צפה ומעשיה קשים.
סלת בשמן תעשה-- מלמד שהיא טעונה מתן שמן בכלי קודם לעשייתה.
-          יש אולי שאלה, למה התורה מצווה להגיש את מנחת הקורבן מבושלת בשמן עמוק? אין לי תשובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה