יום שני, 27 באפריל 2020

פירוש התורה - וְאִם-זֶבַח שְׁלָמִים, קָרְבָּנוֹ--אִם מִן-הַבָּקָר, הוּא מַקְרִיב, אִם-זָכָר אִם-נְקֵבָה, תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ לִפְנֵי יְהוָה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



כתוב בספר ויקרא, פרשת ויקרא:
[ויקרא ג א] וְאִם-זֶבַח שְׁלָמִים, קָרְבָּנוֹ--אִם מִן-הַבָּקָר, הוּא מַקְרִיב, אִם-זָכָר אִם-נְקֵבָה, תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ לִפְנֵי יְהוָה.
[תרגום אונקלוס] וְאִם נִכְסַת קֻדְשַׁיָּא, קֻרְבָּנֵיהּ--אִם מִן תּוֹרֵי, הוּא מְקָרֵיב, אִם דְּכַר אִם נֻקְבָּא, שְׁלִים יְקָרְבִנֵּיהּ קֳדָם יְיָ.
[תרגום יונתן]  וְאִין נִכְסַת קוּדְשַׁיָא קוּרְבָּנֵיהּ אִין מִן תּוֹרֵי הוּא מַקְרִיב אִין דְכַר אִין נוּקְבָא שְׁלִים יְקַרְבִינֵיהּ:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' מעניין אולי להשוות את המקרא לתרגומים:
כתוב במקרא וְאִם-זֶבַח שְׁלָמִים, כתוב בתרגומים וְאִין נִכְסַת קוּדְשַׁיָא.
כתוב במקרא תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ, כתוב בתרגומים שְׁלִים יְקַרְבִינֵיהּ.
-          לפי הפסוק הזה, אם משווים את המקרא לתרגומים, מקבלים :
שְׁלָמִים – קוּדְשַׁיָא וגם תָּמִים – שְׁלִים.
לכן, אפשר אולי להרחיב שְׁלָמִים - שְׁלִים – קוּדְשַׁיָא – תָּמִים. ז"א, מידות של זה מתאימות גם לזה. לכן, ירושלים, יכול להיות עיר הקודש.
האדם בחיים שלו, הוא כול הזמן בתנועה, לא ינוח, הוא לא שלם. לכן האדם גם לא קדוש בחיים? הקב"ה קדוש! בנשואין בגבר אומר 'את מקודשת לי', הכוונה את מובדלת מכולם, את מותרת רק לי.
כתוב בספר ויקרא, פרשת קדושים:
[ויקרא כ כו] וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי.
[תרגום אונקלוס] וּתְהוֹן קֳדָמַי קַדִּישִׁין, אֲרֵי קַדִּישׁ אֲנָא יְיָ; וְאַפְרֵישִׁית יָתְכוֹן מִן עַמְמַיָּא, לְמִהְוֵי פָּלְחִין קֳדָמָי.
[תרגום יונתן] וְתֶהֱווֹן קֳדָמַי קַדִישִׁין אֲרוּם קַדִישׁ אֲנָא יְיָ דִבְחָרִית בְּכוֹן וְאַפְרָשִׁית יַתְכוֹן מִן עַמְמַיָא מְטוֹל לְמֶהֱוֵי פַּלְחִין קֳדָמַי
גם כאן, הכוונה של קְדֹשִׁים היא וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים.
עוד דבר, אם קדוש זה שלם, באמת אך ורק הקב"ה קדוש, מפני שאך ורק הוא השלם.
יכול להיות שיש כמה מובנים למילה קדוש, גם שלם, גם נבדל, גם תם, ואולי עוד. לעניות דעתי, מעניין מאד!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה