בס"ד
דברים חיים רחמים
האם מותר או יותר נכון מתאים ליהודי להגיד
על הערבים 'ערבים חמורים', או 'ערבי טוב הוא ערבי מת', או דברים דומים על הגויים
בכלל?
לפי עניות דעתי, לא בהחלט! ואנמק:
-
הגויים ובכללם
הערביים הם בריאות הקב"ה. הקב"ה בורא את כול יצירותיו למטרה מסוימת
ולייעוד מיוחד. אם היה רוצה שהגויים יהיו דומים לחמורים היה עושה אותם חמורים! אבל
לא כך! אסור בתכלית האיסור לזלזל בבריאות הש"י.
-
הגויים ובכללם הערביים
עתידים לעבוד את הקב"ה בזמן הגאולה:
כָּל-גּוֹיִם, אֲשֶׁר
עָשִׂיתָ--יָבוֹאוּ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ אֲדֹנָי; וִיכַבְּדוּ
לִשְׁמֶךָ. (תהילים
פרק פו, פסוק ט)
לכן יש לכבד אותם גם עכשיו.
-
יש באמירות
אלה פגיעה בייצור אחר של הקב"ה, החמור. דווקא החמור חביב על הש"י, למשל:
o
יִשָּׂשכָר
חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם).בראשית מט יד ( שבט יששכר נמשל לחמור. על פי רש"י
"סובל עול תורה כחמור חזק שמטעינין אותו משא כבד".
o
יָדַע
שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָיו..(ספר ישעיה א' ג') - אף שלא נחשב לבהמה חכמה, הוא מכיר את אבוס הבעלים.
o
לאתונו של בלעם העניק הש"י באופן
זמני את יכולת הדיבור. כאשר ידוע שיכולת הדיבור היא שמבדילה בין הבהמה לבין האדם.
-
הש"י מצווה
אותנו להרוג ולחסל באופן גורף את עמלק ורק אותו. אבל בזמננו כבר לא יודעים מי הוא
עמלק. לכן, כול בקשה גורפת לחיסול הגויים היא לא לפי ציווי הש"י.
-
לפי חז"ל, אין
לשמוח על צרות אויביך, ראה פרקי אבות, פרק רבעי כ"ד " שמואל הקטן מא אומר, (משלי כד) בנפל אויביך אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך, פן יראה יי ורע
בעיניו והשיב מעליו אפו מב " .
-
יש עוד דבר שמביא
אותי לכתוב שורות אלה: משל הגבעונים שב ספר שמואל ב', פרק כ"א. כתוב שם:
א ויהי רעב בימי דויד שלוש שנים, שנה אחרי שנה, ויבקש
דויד, את-פני יהוה; {ס} ויאמר יהוה, אל-שאול ואל-בית הדמים,
על-אשר-המית, את-הגבעונים. ב ויקרא
המלך לגבעונים, ויאמר אליהם: והגבעונים לא מבני ישראל המה, כי אם-מיתר
האמורי, ובני ישראל נשבעו להם, ויבקש שאול להכותם בקנאותו לבני-ישראל ויהודה. ג ויאמר דויד אל-הגבעונים, מה אעשה לכם; ובמה אכפר,
וברכו את-נחלת יהוה. ד ויאמרו לו הגבעונים, אין-לנו כסף וזהב עם-שאול
ועם-ביתו, ואין-לנו איש, להמית בישראל; ויאמר מה-אתם אומרים, אעשה לכם. ה ויאמרו, אל-המלך, האיש אשר כילנו, ואשר דימה-לנו;
נשמדנו, מהתייצב בכל-גבול ישראל. ו יותן-לנו
שבעה אנשים, מבניו, והוקענום ליהוה, בגבעת שאול בחיר יהוה;
ויאמר
המלך, אני אתן. ... וייעתר אלוהים לארץ, אחרי-כן.
חז"ל
אומרים שכול ישראל נענש ולא רק שאול המלך מפני שבני ישראל לא מחו בפניו על המעשים
שלו נגד הגבעונים. עוד אומרים חז"ל שבהשראתו ואישורו של הש"י הייתה החלטתו
של דויד המלך להמית שבעה מצאצאי שאול המלך כדי לכפר על מעשיו נגד הגבעונים.
יכול להיות
שמשל זה מתאים גם לערבי הארץ.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה