בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בתורה, ספר 'דברים', פרשת עקב ט, פסוקים ד'-ו':
[ד] ... אל תאמר... בצדקתי הביאני השי"ת לרשת את הארץ הזאת.
[ה] ... לא בצדקתך ובישר לבבך אתה בא לרשת
[ו] ... וידעת כי לא בצדקתך השי"ת נותן לך
אפשר להבין שלא בגלל צדקת עם ישראל ויושרו, השי"ת נותן את ארץ ישראל
לעם ישראל.
יכולות להיות שתי אפשרויות: א' עם ישראל אינו צדיק וישר, אבל בכול
זאת השי"ת נותן לו את ארץ ישראל, ב' עם ישראל כן צדיק וישר, אבל יש גם
עמים אחרים צדיקים וישרים, ובכול זאת השי"ת נותן א"י לעם ישראל.
כדאי לבדוק שתי אפשרויות אלה יותר לעומק:
א' עם ישראל אינו צדיק וישר, אבל בכול זאת
השי"ת נותן לו א"י. אם כך, ובהמשך לזה, אפשר לשאול למה השי"ת לוקח
ממנו א"י ושולח אותו לגלות כאשר הוא לא צדיק וישר. הרי בשני המצבים, גם כאשר
השי"ת נותן וגם לוקח את א"י, עם ישראל אינו צדיק וישר. לא מצאתי תשובה
לשלה זאת. לכן, נעבור לאפשרות השנייה, אולי שם נמצא את התשובה.
ב' עם ישראל כן צדיק וישר, אבל יש גם עמים אחרים
צדיקים וישרים, ובכול זאת השי"ת נותן א"י לעם ישראל. התשובה עכשיו קלה
ומידית: השי"ת אוהב את עם ישראל מכול העמים, השי"ת בוחר בו כבניו.
לכן, אפשרות ב' יכולה להיות הפירוש המתאים והנכון.
אפשר למצוא חיזוק לפירוש הקודם בזוהר הקדוש, שיר השירים, פסוק [צט] (לפי
פירוש הסולם):
" כי כשישראל הם זכאים, והולכים בדרך הישר, כביכול, התעלות היא
להקב"ה עמהם, מכול אומות העולם. כי כשישראל הם זכאים, והולכים בדרך הישר,
מעלה אותה הקב"ה על כול בני העולם, וכולם מודים ומשבחים לו."
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה