יום רביעי, 24 בפברואר 2016

וירא אלהים את האור כי טוב לגנוז אותו

בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בזהר הקדוש, ספר בראשית, פרשת בראשית http://www.ateret4u.com/online/f_01775.html
דף מו ע''א

(נדפס בריש זהר חדש) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר וְגו'. אָמַר רַבִּי יִצְחָק מִכָּאן דְּעֲקָרָן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְהָנִי נְטִיעָן (ד''א ושתיל לון משמע דכתיב יהי. רבי יהודה אומר אור שכבר היה תנן, משמע דכתיב ויהי אור, והיה לא כתיב אלא ויהי. וכד אסתכל קודשא בריך הוא באנון דרין דרשיעייא. גניז ליה לצדיקייא הדא הוא דכתיב, (תהלים צו) אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה והא אתמר, ויאמר אלהים יהי אור, הדא הוא דכתיב, (ישעיה מא) מי העיר ממזרח וגו'. וירא אלהים את האור כי טוב. מאי ראה, אמר רבי חייא כדקאמרן חמא בעובדייהו דרשיעייא וגניז ליה. רבי אבא אמר וירא אלהים את האור כי טוב לגנוז אותו. וירא אלהים את האור), (נ''א ושתיל לון דכתיב ויהי אור מאי משמע אור שכבר היה אור. רבי יהודה אומר אור לא נאמר אלא ויהי לומר שכבר היה וכתיב אור זרוע לצדיק וגו' והאי הוא דכתיב מי העיר ממזרח וגו'. וירא אלהים את האור ויבדל אמר רבי יצחק כדאמרן דחמא בעובדייהון דרשיעייא וגניז ליה. רבי אבא אמר חמא) דְּסָלִיק נְהוֹרֵיהּ מִסְיָיפֵי עָלְמָא עַד סְיָיפֵי עָלְמָא, וְכִי טוֹב הוּא (דף מו ע''א) לְאַגְנָזָא לֵיהּ דְּלָא יֶהֱנוּן מִנֵּיהּ חַיָּיבֵי עָלְמָא.

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר וְגוֹ'. אָמַר רַבִּי יִצְחָק, מִכָּאן שֶׁעָקַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַנְּטִיעוֹת הַלָּלוּ [ושתל אותם, ממשמע שכתוב יהי, רבי יהודה אומר, אור שכבר היה שנינו, ממשמע שכתוב ויהי אור, לא כתוב והיה אלא ויהי, וכשהסתכל הקדוש ברוך הוא באותם דורות של רשעים, גנזו לצדיקים, זהו שכתוב(תהלים צו) אור זרע לצדיק ולישרי לב שמחה, והרי נאמר ויאמר אלהים יהי אור, זהו שכתוב (ישעיה מא) מי העיר ממזרח וגו[וירא אלהים את האור כי טוב, מה ראה? אמר רבי חייא כפי שאמרנו, ראה במעשי הרשעים וגנז אותו, רבי אבא אמר, וירא אלהים את האור כי טוב לגנז אותו, וירא אלהים את האור], [נ''א: ושתל אותם, שכתוב ויהי אור, מה משמיע אור? שכבר היה אור, רבי יהודה אומר, אור לא נאמר אלא ויהי, לומר שכבר היה, וכתוב אור זרע לצדיק וגו', וזהו שכתוב מי העיר ממזרח וגו', וירא אלהים את האור ויבדל, אמר רבי יצחק כמו שאמרנו, שראה במעשי הרשעים וגנז אותו, רבי אבא אמר ראה] שסלק אורו מסוף העולם ועד סוף העולם, וכי טוב הוא לגנזו כדי שלא יהנו ממנו רשעי העולם.]

א' הסולם מפרש וירא אלהים את האור כי טוב לגנז אותו : כי אם הרשעים יהנו מאור הגדול הזה לא יבואו עוד לתשובה.

ב' לכן, הכול שעושה הקב"ה הוא טוב, אפילו גניזת האור הגדול.
ג' לכן, יכול להיות שלא הכול טוב, אבל בטוח שהכול לטובה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה