בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
וירא:
[בראשית כא א] וַיהוָה פָּקַד אֶת-שָׂרָה, כַּאֲשֶׁר אָמָר;
וַיַּעַשׂ יְהוָה לְשָׂרָה, כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר.
[תרגום אונקלוס] וַייָ
דְּכִיר יָת שָׂרָה, כְּמָא דַּאֲמַר; וַעֲבַד יְיָ לְשָׂרָה, כְּמָא דְּמַלֵּיל.
[תרגום יונתן] וַיְיָ
דְכִיר יַת שָרָה הֵיכְמָא דְאָמַר לֵיהּ וְעָבַד יְיָ לְשָרָה נִיסָא הֵיכְמָא
דְמַלֵיל לְאַבְרָהָם בִּצְלוֹתֵיהּ עַל אֲבִימֶלֶךְ:
[ירושלמי (קטעים)]
וַעֲבַד יְיָ נִיסִין לְשָרָה הֵיךְ דְמַלֵיל:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 197]):
"וה'
זכר את שרה כמו שאמר לו (לאברהם אבינו), ויעש ה' לשרה נס, כאשר דיבר לאברהם,
(במענה) על תפילתו בעבור אבימלך."
-
רש"י מפרש:
וַה' פָּקַד
אֶת שָׂרָה וגו - (ב"ק צב, א) סמך פרשה זו
ללמדך שכל המבקש רחמים על חברו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה שנאמר ויתפלל
וגו' וסמיך ליה וה' פקד את שרה שפקדה כבר קודם שריפא את אבימלך.
ב' תרגום יונתן מסביר ומכיר שהקב"ה עשה לשרה נס, נס אמתי מעל הטבע.
יכול
להיות שבגלל זה, עם ישראל מובחר מכול העמים, מפני שהוא, עם ישראל, נולד בנס?
יכול להיות
שהנסים של הקב"ה מלווים אותנו, את עם ישראל, לאורך כול ההיסטוריה שלנו?
יכול להיות
שהנסים לא באים ללא מחיר? אברהם אבינו חשד שבגלל נס הניצחון שלו על המלכים, אין
לו, לאברהם אבינו, מספיק זכויות כדי להיכנס לעולם הבא. ז"א, הנס קורה ליהודי
שיש לו זכויות. ברור לנו, ולכולם שללא הנסים של הקב"ה, עם ישראל לא מתקיים.
לכן, הלקח המידי, לאגור זכויות, כמה שיותר זכויות. לי ברור רק כך נוכל להמשיך
ולהתקיים.
ג' תרגומים דומים למקרא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה