בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר
בראשית, פרשת וירא:
[בראשית
כ יא] וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱלֹהִים,
בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וַהֲרָגוּנִי, עַל-דְּבַר אִשְׁתִּי.
[תרגום
אונקלוס] וַאֲמַר, אַבְרָהָם, אֲרֵי אֲמַרִית לְחוֹד לֵית דַּחְלְתָא דַּייָ,
בְּאַתְרָא הָדֵין; וְיִקְטְלוּנַּנִי, עַל עֵיסַק אִתְּתִי.
[תרגום
יונתן] וַאֲמַר אַבְרָהָם אֲרוּם אֲמָרִית בִּלְבָבִי לְחוֹד לֵית
דַחַלְתָּא דַיְיָ בְּאַתְרָא הָדֵין וְיִקְטְלוּנַנִי עַל עֵיסַק אִנְתְּתִי:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגום יונתן מוסיף בִּלְבָבִי שבעברית בליבי.
ז"א,
לפי תרגום יונתן, אברהם אבינו לא דיבר עם אף אחד על החשדות שלו, הוא שמר אותם
לעצמו.
יכול
להיות תירוץ:
-
אולי, אברהם אבינו
ע"ה לא רצה 'ללכלך' על אבימלך והעם שלו.
יש אולי
עוד מחשבה חשובה ביותר במילים של אברהם אבינו ע"ה:
-
המוסר האנושי,
'המידות הטובות', הם קשורים באופן מוחלט עם הקב"ה! המוסר האנושי, 'המידות
הטובות', הם באים, מתחילים ומסתיימים עם הקב"ה!
דברים
דומים כותב המלבי"ם:
"ויאמר
אברהם כי אמרתי רק אין יראת אלהים במקום הזה - הודיע לו שגם אם נראה איש
או עם שהוא פילוסוף גדול וחקק לו נמוסים ישרים, והרגיל א"ע במדות טובות
ע"פ עצת שכלו, והוא עושה משפט וצדקה הכל עפ"י עצת שכלו, בכ"ז לא
נוכל לבטוח על האיש ההוא או העם ההוא, שבעת תסיתהו תאוותו לעשות רע שתמיד יגבר
שכלו על תאוותו, כי בהפך עת תבער בו אש תאוותו אל אשת חן או הון רעהו באין רואה,
אז גם שכלו ילך שולל לרצוח ולנאוף ולעשות כל רע, רק כוח אחד נמצא בנפש האדם אשר בו
נוכל לבטוח שלא נחטא, והיא מדת היראה השתולה בנפש, עד שממנה יסתעף סעיף אחד שהיא
יראת אלוהים, עת תמלא הנפש מיראת אלוהים המשקיף על נגלהו ונסתריו והצופה אל כל
מעשיו, אז גם עת יגבר עליו יצרו יירא ויבוש מהמלך הגדול הרואה את כל מעשיו ויזהר
מעשות רע, וכמ"ש יראת ה' מוסר חכמה, יראת ה' ראשית דעת, וכמו שהתבאר אצלי
בפרטות בספר משלי, "
יש אולי
עוד מחשבה, הרעיון שהקב"ה רואה הכול, ובגלל זה יש הרתעה ממעשים רעים, הרעיון
הזה מיושם בימינו על ידי רישות הרחובות, כבישים, בניינים, חניונים, דירות, ועוד,
במצלמות נסתרות. הפחד שרואים אותך, אפילו על ידי מצלמה נסתרת, יכול למנוע מעשים
רעים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה