בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
מקץ:
[בראשית מא לד] יַעֲשֶׂה פַרְעֹה, וְיַפְקֵד
פְּקִדִים עַל-הָאָרֶץ; וְחִמֵּשׁ אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשֶׁבַע שְׁנֵי
הַשָּׂבָע.
[תרגום אונקלוס] יַעֲבֵיד
פַּרְעֹה, וִימַנֵּי מְהֵימְנִין עַל אַרְעָא; וִיזָרְזוּן יָת אַרְעָא
דְּמִצְרַיִם, בִּשְׁבַע שְׁנֵי סִבְעָא.
[תרגום יונתן] יַעֲבֵיד
פַּרְעה וְיִמַנֵי אַפּוֹטְרוֹפִּין עַל אַרְעָא וְיִפְקוּן חַד מִן חַמְשָׁא
מִן כָּל עִיבּוּרָא דְאַרְעָא דְמִצְרַיִם בִּשְׁבַע שְׁנֵי שׁוֹבְעָא:
[ירושלמי (קטעים)]
יַעֲבֵיד פַּרְעה וִימַנֵי יָתֵיהּ אַפִּיטְרוֹפּוֹס עַל אַרְעָא חַד מִן חַמְשָׁא
וִיפַלֵיג בְּאַרְעָא דְמִצְרַיִם בְּשַבְעָתֵיהּ שְׁנֵי שַׁבְעֲנָה:
א' תרגומים
דומים למקרא.
ב' תרגום
יונתן מוסיף וְיִפְקוּן חַד מִן חַמְשָׁא מִן כָּל עִיבּוּרָא דְאַרְעָא
דְמִצְרַיִם שבעברית ויוציאו (שמו בצד, עתודה) אחד מן חמישה מכול יבולה של
ארץ מצרים.
יִפְּקוּן (בבא
בתרא קסט א) - יֵצְאוּ
-
במקרא
כתוב וְחִמֵּשׁ אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם .
-
רש"י
וגם מפרשים אחרים מפרשים באופן דומה:
רש"י מפרש:
וחמש
- כתרגומו ויזרזון וכן וחמושים
אבן עזרא מפרש:
וחמש -
שיקנה החומש:
רבינו בחיי בן אשר מפרש:
וחמש את ארץ מצרים: - שיטול
מכל בעלי הבית תבואות חלק אחד מחמישה, או פירושו יזרזם מלשון (שמות יג, יח): "וחמשים
עלו בני ישראל וגו'":
ג' ירושלמי
(קטעים) בעברית:
"ויעשה פרעה, וימנה
אותו (את יוסף) אפוטרופוס על הארץ, אחד (אולי ראשון ?) מן חמישה, ויחלק בארץ מצרים
בשבע השנים של שובע."
פָּלֵיג - חוֹלֵק
מָנֵי - מוֹנֶה
יָתֵיהּ - אוֹתוֹ
אפוטרופוס
- (ש"ע) ממונה, שומר, אחראי, נותן חסות, אחראי על ילדי אחרים, אחראי על נכסי
אחרים
-
ירושלמי
(קטעים) מוסיף פירוש: יוסף הוא האפוטרופוס על ארץ מצרים, אולי הראשון בתוך
'ממשלה' של חמישה שרים, יוסף דומה לראש ממשלה
במצרים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה